Overslaan en naar de inhoud gaan

Teleurstellende "Red"-campagne roept vragen op

Volgens schattingen is er aan de "Red"-campagne inmiddels meer dan 100 miljoen dollar gespendeerd, ruim 75 miljoen euro, maar wat zijn de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondanks inspanningen van Steven Spielberg (grote billboards in San Fransisco), Christy Turlington (advertentie in New Yorker), Bono en Oprah Winfrey (Redproducten kopend op Michigan Avenue) en Chris Rock (Motorola spots) is de opbrengst van het nu ongeveer één jaar oude initiatief verbijsterend laag. Slechts 14 miljoen euro is er wereldwijd opgehaald door het fonds dat mikt op het beëindigen van alle armoede in de wereld.

related partner content for mobile comes here

Luxe partnershipdeals met Motorola, GAP, Converse, Armani, American Express en Apple hebben absoluut niet het gewenste effect gesorteerd, met investeringen die richting 75 miljoen euro lopen en opbrengsten die voor blijven hangen op 14 miljoen. Onbekend is in hoeverre de drie partners uit de kosten zijn. De vraag die nu wordt gesteld is of het voor goede doelen überhaupt wel interessant is om je zo nadrukkelijk te verbinden aan commerciële partijen (hoe al dan niet goed hún bedoelingen dan ook mogen zijn). M.a.w. als ik een kind wil redden van de AIDS-dood, denk ik niet direct aan het kopen van een IPod. Ook al is deze dan rood. Nog afgezien van het feit dat Bono zelf juist roept dat er minder 'uitgegeven' en meer 'gegeven' moet worden.

Met een aantal enorm grote en commerciële jongens, die hun PR-apparaat laten scoren via een organisatie als Red, zelf de investering doen, de campagne ophangen aan hun eigen producten en dan ook nog een tegenvallende opbrengst voor het goede doel zelf, zullen de charitatieve instellingen zich toch voortaan wel twee keer op het hoofd krabben, voordat iedereen keurig in galop mee hobbelt? Of moet een goed doel een gegeven paard niet in de bek kijken?

Voor de volledigheid, Red's CEO Bobby Shriver heeft officieel op het artikel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in