Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Tabaksindustrie leugenaars’ zegt Amerikaanse rechtbank

Een Amerikaanse federale rechter heeft vijf grote sigarettenfabrikanten schuldig verklaard in het opzettelijk misleiden van het publiek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De uitspraak gaat over het gebruik van termen als "laag teergehalte", "ultra light", "mild" en "natuurlijk," op verpakkingen van tabaksfabrikanten Philip Morris, British American Tobacco, RJ Reynolds, Brown & Williamson en Lorillard Tobacco. Deze termen zouden impliceren dat de gezondheidsrisico’s kleiner zijn dan in de werkelijkheid.

related partner content for mobile comes here

Het is nu verboden om deze begrippen nog te gebruiken en de fabrikanten zullen miljoenen dollars moeten betalen aan de juridische kosten die de Amerikaanse overheid heeft gemaakt sinds 1999, toen het proces om deze termen begon. Volgens Brand Republic zal in ieder geval Philip Morris de uitspraak aanvechten.

De uitspraak van rechter Kessler telt 1.700 pagina’s en stelt onder meer: ‘In een periode van meer dan 50 jaar hebben de aangeklaagde partijen gelogen tegen het Amerikaanse volk en de waarheid opzettelijk verdraaid. Rokers en de jonge mensen die gezien werden als vervangende rokers zijn zo altijd op het verkeerde been gezet omtrent de vernietigende effecten van roken en meeroken.’

‘De aangeklaagde partijen’, zo vervolgt hij, ‘hebben hun dodelijk product gemarketed en verkocht met gebruik van list en bedrog met als enig doel het financiële succes, zonder enige rekening te houden met het menselijke lijden en de kosten voor de maatschappij die er het gevolg van zijn.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in