Overslaan en naar de inhoud gaan

Murdoch breekt als gewoontegetrouw tradities

De grote filmdistributeurs lijken niet lijdzaam naar de p2p slachtbank te willen worden gedragen. Waar hun muziek broeders zich kenmerken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

News Corp onder leiding van de hoogbejaarde, maar altijd scherpe Rupert Murdoch is continu in de weer om de regels van het spel te herdefiniëren en te breken met conventies.

related partner content for mobile comes here

Zo getuige de aankondiging van gisteren, dat ze door middel van hun productiemaatschappij Twentieth Century Fox niet halfslachtig te werk gaan. Deze grote filmmaatschappij gaat haar populairste films en series online aanbieden, waaronder '24' en films als 'X-men: the last stand', nota bene hun meest recente blockbuster met 'onze' Femke Jansen in een van de hoofdrollen. Deze downloads zijn natuurlijk tegen betaling.

Dit is een grote doorbraak, want ze bieden dit niet op een eigen nieuw te bouwen platform, maar via Direct2drive.com en deze van origine games portal valt onder de paraplu van Fox Interactive Media dus een zusterbedrijf van Twentieth Century Fox.

Niet lang daarna wil Fox via de razendpopulaire jongeren community Myspace.com, niet toevallig eveneens een News Corp onderneming, ook op deze portal de populairste films en series online aanbieden

Door deze aankondiging wordt de melding van vorige week over de samenwerking tussen Google en MySpace in een ander perspectief geplaatst.

Deze deal levert het bedrijf van Rupert Murdoch de komende drie jaar in ieder geval 900 miljoen dollar (ruim 700 miljoen euro) aan reclame inkomsten op van adverteerders bij Google. Let wel hij heeft Myspace vorig jaar voor het toen ridicule bedrag van ruim 580 miljoen dollar gekocht. Het is nog maar een kwestie van tijd dat Fox ook Google Video gaat gebruiken als distributiekanaal voor haar blockbusters.

Geen slechte strategie van de 75 jarige mediatycoon die altijd huiverig was over internet en de commerciële potentie ervan. Alleen afgelopen jaar al kocht Murdoch via News Corp voor 1,5 miljard dollar aan internetbedrijven op.

Daarnaast is hij vorige maand heeft hij een voor hem nieuw gebied getreden: hij kondigde bij monde van zijn zoon James Murdoch aan onder hun pay-tv brand Sky een breedband dienst te zullen lanceren. De 8 miljoen abonnees van Sky in het Verenigd Koninkrijk kunnen 'gratis' breedband krijgen. Saillant detail van deze aanbieding is dat op de adsl-verbinding een datalimiet van 1 Gb van toepassing is. En laat een te downloaden film nou meer dan 1 Gb zijn.

We zullen ongetwijfeld nog meer van Murdoch horen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in