Murdoch breekt als gewoontegetrouw tradities


News Corp onder leiding van de hoogbejaarde, maar altijd scherpe Rupert Murdoch is continu in de weer om de regels van het spel te herdefiniëren en te breken met conventies.
Zo getuige de aankondiging van gisteren, dat ze door middel van hun productiemaatschappij Twentieth Century Fox niet halfslachtig te werk gaan. Deze grote filmmaatschappij gaat haar populairste films en series online aanbieden, waaronder '24' en films als 'X-men: the last stand', nota bene hun meest recente blockbuster met 'onze' Femke Jansen in een van de hoofdrollen. Deze downloads zijn natuurlijk tegen betaling.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDit is een grote doorbraak, want ze bieden dit niet op een eigen nieuw te bouwen platform, maar via Direct2drive.com en deze van origine games portal valt onder de paraplu van Fox Interactive Media dus een zusterbedrijf van Twentieth Century Fox.
Niet lang daarna wil Fox via de razendpopulaire jongeren community Myspace.com, niet toevallig eveneens een News Corp onderneming, ook op deze portal de populairste films en series online aanbieden
Door deze aankondiging wordt de melding van vorige week over de samenwerking tussen Google en MySpace in een ander perspectief geplaatst.
Deze deal levert het bedrijf van Rupert Murdoch de komende drie jaar in ieder geval 900 miljoen dollar (ruim 700 miljoen euro) aan reclame inkomsten op van adverteerders bij Google. Let wel hij heeft Myspace vorig jaar voor het toen ridicule bedrag van ruim 580 miljoen dollar gekocht. Het is nog maar een kwestie van tijd dat Fox ook Google Video gaat gebruiken als distributiekanaal voor haar blockbusters.
Geen slechte strategie van de 75 jarige mediatycoon die altijd huiverig was over internet en de commerciële potentie ervan. Alleen afgelopen jaar al kocht Murdoch via News Corp voor 1,5 miljard dollar aan internetbedrijven op.
Daarnaast is hij vorige maand heeft hij een voor hem nieuw gebied getreden: hij kondigde bij monde van zijn zoon James Murdoch aan onder hun pay-tv brand Sky een breedband dienst te zullen lanceren. De 8 miljoen abonnees van Sky in het Verenigd Koninkrijk kunnen 'gratis' breedband krijgen. Saillant detail van deze aanbieding is dat op de adsl-verbinding een datalimiet van 1 Gb van toepassing is. En laat een te downloaden film nou meer dan 1 Gb zijn.
We zullen ongetwijfeld nog meer van Murdoch horen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid