Overslaan en naar de inhoud gaan

Stop een prijzenoorlog!

Iedere marketeer komt ergens in zijn carrière in een prijzenoorlog terecht. Het hoofd koel houden en niet meegaan in een negatieve…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lage prijzen bepalen steeds vaker de strategie in het gevecht om de klant. Maar prijzenoorlogen hebben meestal alleen maar verliezers. Zo leverde het prijsgevecht begin jaren negentig tussen Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen behalve recordverkopen ook recordverliezen op. Een prijzenoorlog voorkómen is daarom ook effectiever dan meegaan in een negatieve spiraal.

related partner content for mobile comes here

Als een concurrent start met prijsverlagingen lijkt de eigen prijs laten zakken een snelle en gemakkelijke reactie. Maar een analyse kan leren dat andere acties mogelijk zijn. Een methode om een prijsgevecht te voorkomen is bijvoorbeeld openheid geven over de eigen intenties. Zo liet een concurrent van Food Lion weten dat het diens prijzen zou volgen. Gevolg: Food Lion verhoogde zijn prijzen, evenals de volgende concurrent. Beiden verkregen aldus een hogere marge. Concurrenten op de hoogte brengen van de eigen voordelige kostenpositie is ook slim. Sara Lee laat concurrenten bijvoorbeeld weten dat zijn kosten zó laag zijn dat zij een eventuele prijzenoorlog toch niet kunnen winnen.

Níet meegaan in een prijzenoorlog biedt ook de kans de service aan klanten te verbeteren en aldus het eigen ‘merk’ onaangetast te laten. Zo verhoogde The Ritz-Carlton in tegenstelling tot veel concurrenten zijn prijzen niet tijdens de Aziatische crisis. Daardoor kon het hotel zijn marge gebruiken voor extra service en aldus meer winst maken. < size=1>(harvard business review, maart/april 2000)<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in