Overslaan en naar de inhoud gaan

Stop de persen

De enige gratis kwaliteitskrant van Nederland, De Pers, stopt deze week. En de reden is niet dat hij niet gelezen werd, maar dat er te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondanks het feit dat puur nieuws tegenwoordig online in alle soorten en maten beschikbaar is, valt het met de oplages van de gedrukte krant nog best mee.

related partner content for mobile comes here

Niet in de laatste plaatst omdat de kranten de balans tussen nieuws en achtergrond hebben verschoven.

En daarmee nog steeds een belangrijke rol vervullen.

Ook doordat ze iets bieden dat bijvoorbeeld de tv met z’n soundbites nauwelijks biedt.

Een mooie anekdote in deze is dat de hoofdredacteur van Next, Rob Wijnberg, te gast bij Matthijs van Nieuwkerk, al na een minuutje werd onderbroken met de vraag: “Hoe lang gaat dit college duren?”.

Ruimte om iets te verhelderen is er op de buis meestal niet.

En ook online wint kort het vaak van goed.

Daarom blijft het belangrijk om het nieuws van achtergrond te voorzien.

Want “Wat heeft het voor zin om te weten wat er gebeurt, als je niet weet waarom?” (copyright: R.Meijer).

Daarom denk ik dat de krant nog steeds een belangrijk medium is voor het denkend deel der natie en dat ook zal blijven.

Misschien wordt de krant wel weer wat die ooit was: een medium voor de elite.

(NRC en Next stegen, de Telegraaf daalt.)

Voorlopig ligt de neergang dus niet zozeer aan de ontlezing, maar aan een gebrek aan financiering door advertenties.

En dat is dus niet omdat de doelgroep niet interessant is.

Maar omdat communicatie-adviseurs doodsbang zijn om voor ouderwets te worden versleten en daarom meehuilen met de wolven in het bos.

Een krantenadvertentie? Dat is zo vorige eeuw, papegaait iedereen elkaar na.

Want het communicatiewereldje is vaker modieus conformistisch dan tegendraads creatief.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in