Overslaan en naar de inhoud gaan

Steeds meer informatie op voedingsmiddelen

Op steeds meer voedingsmiddelen staat informatie over calorieën, zout, vet en andere gegevens. In Nederland en vier andere West-Europese…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vooral grote bedrijven gebruiken de vakjes, maar steeds meer kleinere fabrikanten volgen. De vakjes tonen hoeveel zout, vet, suiker of calorieën bijvoorbeeld een portie chips bevat als percentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per persoon. Het systeem is nu nog vrijwillig. Maar de Europese Commissie wil de vakjes gaan verplichten in de strijd tegen de groeiende zwaarlijvigheid van Europeanen.

related partner content for mobile comes here

De voedingsindustrie vindt de voorgestelde plicht onnodig, gezien de snelle vrijwillige invoering. “Twee jaar geleden waren er nog geheel geen etiketten met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Nu zien we een aanzienlijk aantal, dat nog snel groeit,” zei voorzitter Jean Martin van de confederatie van de Europese voedingsindustrie. De meeste bedrijven verwachten eind 2009 de informatie te plaatsen op al hun producten.

Het systeem is niet geheel zonder kritiek. De aangeduide percentages van porties zijn te verwarrend, vinden PvdA-Europarlementslid Dorette Corbey en de Europese Consumentenbond BEUC. “Consumenten moeten zo ongeveer een rekenmachine gebruiken om te ontdekken of ze te veel suiker binnenkrijgen op een dag, na bijvoorbeeld het drinken van twee glazen Fanta,” aldus Corbey. Samen met de Europese Consumentenbond pleit zij voor simpelere aanduiding in kleuren. Een rode kleur maakt direct duidelijk dat er te veel suiker of vet in een product zit. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in