Startup uit Delft gaat consumenten betalen voor delen interesses en bekijken reclame


[PERSBERICHT]
Op 1 december j.l. heeft Leaflad het concept voor een persoonlijk reclamemagazine gelanceerd. Het opvallende aan dit concept is dat de consument een gedeelte van de advertentie opbrengsten krijgt door zijn interesses te delen en reclames te bekijken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOprichter en mede-eigenaar Harm Snaphaan vertelt over het idee achter het concept: “Veel internetdiensten die iedereen dagelijks gebruikt, worden gratis aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan Facebook en Twitter, maar ook aan nieuwssites of apps. De bedrijven achter deze diensten verdienen geld door advertenties te tonen aan de gebruikers. Om ervoor te zorgen dat de advertenties enigszins aansluiten bij de behoefte worden verschillende technieken ingezet waarmee de interesses van de gebruikers worden achterhaald. Het afgelopen jaar heeft iedereen wel iets over cookies gehoord. Maar er zijn meerdere manieren waarop bedrijven jouw interesses achterhalen. Denk bijvoorbeeld aan de toestemming die je moet geven om een app te installeren. De app krijgt vaak toegang tot je contactpersonen, foto’s en locatie. Hoewel je als gebruiker toestemming geeft, realiseer je je vaak niet wat de consequenties kunnen zijn. Een week later weet je al niet meer waar je allemaal bent geweest en wat je hebt gedaan, zowel fysiek als op het internet. Al die verzamelde gegevens kunnen gebruikt worden om de consument gerichte advertenties voor te schotelen. Ideaal voor de adverteerder, maar het is de vraag of de consument er op zit te wachten. Zelf ga ik naar een nieuwssite voor het nieuws en niet voor de advertenties die er worden getoond en dat geldt ook voor sociale media en apps. Maar toch heb ik een behoefte om advertenties en aanbiedingen te zien. Maar dan wel over de onderwerpen waar ik interesse heb en zonder dat alles wat ik doe wordt bijgehouden.”
Harm vertelt verder: “Bij Leaflad heeft de consument zelf de controle over de gegevens die hij of zij wil delen. Dat kan heel uitgebreid, maar dat hoeft niet. Vervolgens worden advertenties, aanbiedingen en recensies getoond die gebaseerd zijn op het profiel van de gebruiker. Dat kan een aanbieding zijn voor een spijkerbroek, maar ook een reisverslag van helikopter-skiën in Whistler (Canada) inclusief mooie foto’s en filmpjes. En dat op een moment dat de gebruiker er zin in heeft. Wat verder uniek is aan ons concept is dat wij 20% van de advertentie opbrengsten delen met de gebruikers. Er is de laatste tijd veel te doen over big data en het geld dat bedrijven verdienen aan het verkopen van persoonlijke gegevens. Tegenlicht heeft een aantal weken zelfs een uitzending gehad met de titel ‘Uw persoonlijke data zijn goud waard’. Wij geloven dat het goed is om de gebruikers te belonen voor het delen van hun gegevens. Zonder hen kunnen wij niet bestaan.”
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid