Overslaan en naar de inhoud gaan

Spar wordt ready-to-eat formule

Gisteren sprak Jaap Lagerweij op het 'What's going on in retailing'-congres in Nieuwegein over 'zijn' Sperwer Groep, bekend van Plus en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteren sprak Jaap Lagerweij op het 'What's going on in retailing'-congres in Nieuwegein over 'zijn' Sperwer Groep, bekend van en . De algemeen directeur vertelde over de moeilijke afgelopen jaren en gaf zijn visie voor de komende jaren.

related partner content for mobile comes here

De winkels zullen volgens hem meer mee moeten gaan met de wensen van de consument, en die verlangt onder andere meer gemak, service, meer aanbod van non-food en meer gezonde producten.

Strak verhaal, maar interviewer Jeroen Smit wist de man aan het eind van de presentatie toch nog de volgende uitspraken te onfutselen:

Op de vraag of SuperDeBoer nog steeds op zijn verlanglijstje staat, zegt Lagerweij:

'We moeten consolideren en acquireren. Nu hebben we een aantal Edah-winkels overgenomen. De integratie van die winkels kost een jaar. Dus we zullen nog even wachten met nieuwe overnames. Maar mocht direct daarna een overname ter sprake komen, zullen we die zeker overwegen.'

Over ; de prijzen in die winkels zijn toch veel te hoog?

'Daar zullen prijsverlagingen worden doorgevoerd. Maar: we moeten deze kleine winkels niet meer beschouwen als kleine supermarktjes, maar omvormen naar gemakswinkels, ready-to-eat formules. Dan kun je immers je hoge(re) prijs wel verantwoorden.'

Op dit moment hebben de meeste Sparwinkels een buurtverzorgend karakter en zijn bijna allemaal flink gemoderniseerd. Zo zei Spar-directeur Ten Have niet al te lang geleden in Tijdschrift voor Marketing: 'Ik durf best te zeggen dat we nu met een revival bezig zijn; die van de bereikbare winkel in de buurt.'

Ik vraag me af of een ready-to-eat formule wel bij een buurtwinkel past, tenzij die winkel in een buurt ligt van een toeristische trekpleister...
Bij Ready-to-Eat denk ik aan ingepakte sandwiches, hippe salads en kleine flesjes vruchtensappen, en dat zijn toch niet echt de boodschappen waar een gemiddeld bewoner van Borne om vraagt...

Terug naar Lagerweij's presentatie.

Lagerweij vertelde over het jaar 2001: 'In dat jaar ketste de fusie van Schuitema af. De organisatie had te maken met dalende cijfers en er moest wat gebeuren. In een 3jarenplan moest de continuïteit gewaarborgd worden door een vergroting van het draagvlak, en het rendement op EV en geinvesteerd vermogen verbeterd.'

Uiteraard...maar hoe dan? 'Door de omzet per vierkante meter te verbeteren, net als de marges die onder druk stonden, en door de onkosten als percentage van de omzet te laten dalen. Daarnaast moest er worden uitgebreid, door de overname van Lauruswinkels en van Spar, de laatste als thuisbasis van de Garantmark-ten.
En: een herstructurering van de logistiek én de organisatie. Meer transparantie in de coöperatiestruc-tuur onder andere.'

De doelen werden na deze periode over het algemeen prima gehaald, onder andere met een autonome omzetgroei van 15 procent en een margeverbetering van 1 procent.

Maar toen brak de prijzenoorlog uit. Lagerweij, eerlijk: 'En konden we helemaal opnieuw beginnen.'

Sperwer rechtte de rug en koos voor hetzelfde beleid (expansie en efficienter werken), maar dat ging opeens niet zo makkelijk meer als eerst.

Reden: de veranderde consument. Lagerweij: 'De situatie in de markt was in 2005 compleet anders. Uit een trendonderzoek kwam naar voren dat de consument kritischer en ongeduldiger was geworden, hechtte aan vertrouwen en transparantie, ook vond dat service wel belangrijk was, maar niet tot onderscheid leidde. Prijs was een kritische factor; de waarde in relatie tot de prijs moest meevallen.'

De consument van nu wil volgens Lagerweij meer gemak (kant-en-klaar, maar ook langere openingstijden), meer gezond en natuurlijk (dus ook gezondere snacks), meer nonstop (ook non-food).

Komende jaren

Lagerweij voorspelt twee grote retailtrends voor de komende tijd. 'Ten eerste zullen de grotere spelers (want die beschikken over het geld) de back office met name in logistiek veel efficienter maken. Ten tweede zullen deze efficiencyvoordelen gworden gebruikt ter verbetering van de marktpositie in prijs en assortiment.'

Zware jaren dus voor de kleinere spelers, die geen grote zak met geld hebben om in hun back office te stoppen.

En: 'Er is nog steeds sprake van een prijzenoorlog, ook al zeggen sommigen dat deze inmiddels voorbij is. Er is alleen niet zoveel tamtam meer omheen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in