Overslaan en naar de inhoud gaan

Spar wil groeien als kleine buurtsuper

Spar wil meer buurtsupers en kleine filialen in binnensteden openen. Hier zitten volgens de retailer nog volop groeikansen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het supermarktbedrijf meldt tegen De Telegraaf dat het zich wil zich terugvechten in de Nederlandse markt. In jaren zestig had Spar 1500 winkels in ons land en was het een van de grotere partijen in het supermarktlandschap. Nu zijn daar nog bijna 300 winkels van over.

related partner content for mobile comes here

Directeur Sjaak Kranendonk ziet kansen om volgend jaar tientallen nieuwe filialen te openen. ‘Het is een verdringingsmarkt. Er wordt vooral ingezet op schaalvergroting. Veel grotere concurrenten stoten kleine filialen af of trekken zich volledig terug uit een verzorgingsgebied. Die kleine winkels passen niet in hun exploitatiemodel.’ Kranendonk verwacht dat deze trend zich doorzet.

‘Er komen daardoor steeds meer plaatsen zonder supermarkt’, aldus Kranendonk. ‘De meeste van onze concurrenten hebben moeite om een winkel met weekomzetten van €80.000 tot €100.000 rendabel te houden. Wij kunnen dat wel. Hoe? Wij zijn wat duurder met onze producten, doen wat minder met aanbiedingen en onze logistiek is hierop ingericht.’

Kranendonk noemt een marktaandeel van 3,5 procent haalbaar. Dat is zo’n 40 procent meer dan het huidige aandeel van 2,5 procent.

Spar is voor 10 procent in handen van winkeliers, Sperwer (Plus-supermarkten) heeft 45 procent en Sligro (Em-Té) heeft eveneens 45 procent.

Bron: Telegraaf

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in