Spar wil groeien als kleine buurtsuper


Het supermarktbedrijf meldt tegen De Telegraaf dat het zich wil zich terugvechten in de Nederlandse markt. In jaren zestig had Spar 1500 winkels in ons land en was het een van de grotere partijen in het supermarktlandschap. Nu zijn daar nog bijna 300 winkels van over.
Directeur Sjaak Kranendonk ziet kansen om volgend jaar tientallen nieuwe filialen te openen. ‘Het is een verdringingsmarkt. Er wordt vooral ingezet op schaalvergroting. Veel grotere concurrenten stoten kleine filialen af of trekken zich volledig terug uit een verzorgingsgebied. Die kleine winkels passen niet in hun exploitatiemodel.’ Kranendonk verwacht dat deze trend zich doorzet.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS‘Er komen daardoor steeds meer plaatsen zonder supermarkt’, aldus Kranendonk. ‘De meeste van onze concurrenten hebben moeite om een winkel met weekomzetten van €80.000 tot €100.000 rendabel te houden. Wij kunnen dat wel. Hoe? Wij zijn wat duurder met onze producten, doen wat minder met aanbiedingen en onze logistiek is hierop ingericht.’
Kranendonk noemt een marktaandeel van 3,5 procent haalbaar. Dat is zo’n 40 procent meer dan het huidige aandeel van 2,5 procent.
Spar is voor 10 procent in handen van winkeliers, Sperwer (Plus-supermarkten) heeft 45 procent en Sligro (Em-Té) heeft eveneens 45 procent.
Bron: Telegraaf
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid