Sms-diensten misleiden jongeren


Uit onderzoek van Mijn Kind Online en Digivaardig & Digibewust blijkt dat een kwart van de jongeren wel eens is opgezadeld met een ongewild abonnement op een sms-dienst. Er werden duizend kinderen van 8 t/m 17 jaar ondervraagd.
Vaak zonder dat ze het weten zijn jongeren tussen de 10 en soms wel 250 euro kwijt aan diensten als wallpapers, ringtones en spelletjes voor de mobiele telefoon. Ook kinderen tussen 8 en 12 jaar zijn soms al de dupe van deze misleiding.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMijn Kind Online zegt dat er met misleidende sms-diensten miljoenen worden verdiend. 'Ondanks een gedragscode zijn de problemen door de sms-industrie niet opgelost. Regelmatig is reclame slim verpakt in spelletjes, quizzen en prijsvragen.' Volgens Mijn Kind Online worden de sms-diensten vaak gepromoot via tv-zenders als TMF, maar ook op sites voor kinderen.
De Reclame Code Commissie vond die reclames de afgelopen jaren keer op keer misleidend. Uit het onderzoek blijkt dat vooral vmbo-leerlingen vaak slachtoffer zijn van een ongewenst abonnement.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid