Overslaan en naar de inhoud gaan

Sint-poster mag ook na hoger beroep blijven

Ook in hoger beroep heeft de Reclame Code Commissie bepaald dat de omstreden posters van de film Sint niet de grenzen van het toelaatbare…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Het college onderschrijft het oordeel van de commissie dat de poster voor kinderen niet angstaanjagend is', meldde het college vrijdag. De RCC boog zich twee weken geleden over de vele klachten rond de reclame-uitingen van de nieuwe film van Dick Maas. De commissie bepaalde toen dat de posters konden blijven hangen.

related partner content for mobile comes here

Filmmaker Johan Nijenhuis trok fel van leer tegen het promotiemateriaal en ging tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie in . Donderdag mochten beide partijen hun standpunten uiteenzetten tegenover het college van beroep van de commissie. Nijenhuis liet een aantal deskundigen verklaren dat het beeld van een grimmige Sinterklaas in verlichte abri's schadelijk kan zijn voor kinderen. Maar het college van beroep besloot de eerdere uitspraak van de Reclame Code Commissie te bevestigen.

'De reclamebranche laat ouders, kinderen en opvoeders lelijk in de kou staan', zegt Nijenhuis in reactie op de uitspraak. 'Tien deskundigen hebben onderbouwd waarom deze poster voor kleuters en peuters beangstigend en slecht is.' De filmmaker stelt dat hij heeft gedaan wat hij kon. 'Nu zullen ouderorganisaties via politieke weg moeten strijden om buitenreclames voor iedereen geschikt te maken.'

De makers van Sint wilden vrijdag niet op de uitspraak reageren. De nieuwe film van Dick Maas ging woensdag in première.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in