Overslaan en naar de inhoud gaan

De Zanox Expertday; een roundup

Afgelopen vrijdag organiseerde Zanox, aanbieder van performance based marketing, een affiliate expertday. Publishers en adverteerders…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen vrijdag organiseerde , aanbieder van performance based marketing, een affiliate expertday. Publishers en adverteerders werden uitgenodigd om aanwezig te zijn. Ik ben zelf ook op kleine schaal bezig met affiliate-marketing en was geïnteresseerd in wat er verteld werd over de nieuwe trends en ontwikkelingen, dus was ik erbij.

related partner content for mobile comes here

Roger Kenbeek van Zanox Nederland trapte af met facts over het bedrijf waar hij leiding aan geeft, met trends op het gebied van online. Remarketing wordt echt een onderdeel van de marketingmix, in 2013 wordt er meer mobiel gesurfed dan via desktop en de eerste testen worden gedaan met performanced based advertising via de sociale netwerken zoals facebook en twitter.

Jamba-man
Next up was Marc Majewksi. Ik kende hem nog niet, maar het bedrijf waar hij in het verleden leiding gaf aan de marketing afdeling, zal jullie niet onbekend in de oren klinken: Jamba (van die irritante ringtones van TV en de discutabele afrekenmodellen).

Marc gaf ons inzicht in de evolutie van affiliate marketing. Zo kwam Amazon als eerste ter wereld, in 1996, met performanced based marketing. Een leuker feitje vond ik dat hij vertelde dat een hyperlink naar Amazon, dat hij 11 jaar geleden plaatste op zijn site, nog steeds werkt! Dan heb je je online marketing wel redelijk goed op orde Amazon! (Gelukkig maar, het is hun belangrijkste kanaal).

Hij ging verder met het vertellen dat je 15 jaar geleden, toen ik ook net kwam kijken met m’n in HTML en frames opgebouwde websites, alleen aan Altavista (en misschien wat link exchange) dacht wanneer het over traffic ging. Tegenwoordig hebben we een veelvoud aan kanalen waar we onbetaalde en betaalde traffic vandaan kunnen halen.

In al die jaren bleef een ding hetzelfde: content is nog steeds king. En wat kun je dan beter op een affiliate dag laten zien dan een systeem om m.b.v. contextual targeting affiliate deals op je site in te laden. Toevallig biedt hij zijn systeem, genaamd , aan met het Zanox netwerk.

Sponsors aan het woord
Na Marc kwamen 2 sponsors aan het woord. De Bijenkorf maakte bekend deze week te gaan beginnen met affiliate marketing en Zalando stagiar Cetus Palm wist op een heerlijk nonchalante manier duidelijk te maken dat je als publisher Zalando moet opnemen in je portfolio.

De keynote: Kevin Edwards
Last but not least was daar Kevin Edwards van Affiliate Window (onderdeel van dezelfde groep als waar Zanox onderdeel van uitmaakt.) Kevin gaf ons een ander kijkje in de geschiedenis van affiliate marketing. Waar in 2005 nog 13% van hun userbase via SEA, affiliate sales binnenhaalde, is dat tegenwoordig nog maar minder dan 2%. Waarom werd niet verteld, maar een logische oorzaak zoek ik in gestegen CPC’s en een verbeterde bescherming van merken en het opstellen van strengere policies.

Ook hij vertelde dat content nog steeds de manier is om als affiliate aan je traffic te komen. En dat was natuurlijk weer een mooi bruggetje naar een ander systeem voor affiliates om hun content om te zetten in Euro’s. genaamd. Het programma ontdekt welke links op je site veranderd kunnen worden in affiliate links zodat je er geld aan kunt verdienen. Een beetje “Evil” is het wel, maar goed, als je alleen geld wil verdienen met je content, dan is het een prima systeem.

Marc ging verder over nieuwe trends zoals video combineren met afilliate aanbiedingen erin of erbij verwerkt. Zo kunnen affiliates zich wederom blijven concentreren op nieuwe vormen van content en dat toch omzetten in geld. Naast video’s als nieuwe vorm van affiliate “monetizer” zijn voucer codes het nieuwe Mekka van de affiliate publisher. Steeds meer webwinkels hebben ze en daar kun je als affiliate publisher ook flink van profiteren. Sommige aanbieders van voucher codes gaan zelfs zo ver dat je als publisher een unieke code kunt aanvragen bij de merchant waarbij je zelf kan bepalen hoeveel korting je bezoekers ontvangen en hoeveel procent jij als publisher kan opstrijken.

Laatste highlight: mobile, mobile, mobile! Zowel publishers als merchants moeten zich echt gaan inspannen om een mobiele website te creeëren. Je ziet bijvoorbeeld dat iPad users gemiddeld beter converteren dan desktop users, dus er is een enorme potentie om met gebruiksvriendelijke mobiele websites die mobiele surfers om te zetten in harde Euro’s.

Te weinig content
Samenvattend vond ik het commerciële gehalte van de Expertday wat aan de hoge kant. Beetje te veel commercie voor Zanox en een beetje te weinig trends, kennis en ontwikkelingen voor de publishers èn adverteerders. Juist op dit event had ik nog meer learnings verwacht en leuke cases van publishers en merchants. Misschien een idee om de Bijenkorf op de volgende expertday te laten vertellen hoe hun eerste ervaringen met affiliate marketing zijn geweest en wat hun meest succesvolle publishers doen om aan dat succes bij te dragen. Als performance based toko mag Zanox de content van zijn Expertday van mij nog wel een tandje opschroeven. Dat tilt op de lange termijn volgens mij de performance van hun publishers en adverteerders alleen maar verder omhoog.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in