Rondvraag: Past de strategie van Hyves nog wel bij de doelgroep?


Het gaat niet goed met Hyves. De Volkskrant schreef gisteren een droevig stuk over de teloorgang van dat leuke social netwerk dat we een paar jaar geleden allemaal nog gebruikten. Maar het afgelopen jaar kelderde het gebruik van Hyves met 38 procent.
Dat zegt althans Newcom Research, dat het internetgebruik van ruim 11.000 mensen van boven de 15 jaar onderzocht. Volgens de onderzoekers liep het aantal Hyves-gebruikers terug van 4,8 miljoen naar 3 miljoen. Twitter en Linkedin tellen 3,2 miljoen gebruikers, en Facebook blijft maar groeien: in 2011 met 45 procent naar 7,3 miljoen gebruikers.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEn de huidige gebruikers van Hyves melden dat ze de komende jaren steeds minder gebruik zullen maken van het Nederlandse platform. 13 jaar wordt -naast 16- het magische getal voor kinderen: vanaf 13 jaar mag je pas (officieel) lid worden van Facebook... Hyves wordt een beetje kinderachtig gevonden, alhoewel het uiterlijk van het netwerk er een stuk volwassener uitziet dan vroeger. Het zal voor een groot deel perceptie zijn.
Hyves in een reactie op de jongste cijfers: 'Hyves wordt steeds meer een jongerenplatform. Alleen wordt deze groep helaas niet meegenomen in deze bereikcijfers'. Onder jongere gebruikers zou er volgens Hyves juist een groei plaatsvinden, doordat Facebook dus een minimumleeftijd kent.
Hyves kondigde vorig jaar nog een nieuwe strategie aan: als onderdeel van de Telegraaf Media Groep ligt de nadruk op nieuwscontent, en op de Nederlandse markt. Gebruikers kunnen op het nieuws reageren en erover discussiëren en Hyves past vervolgens de content daar weer op aan.
Maar ik vraag me af of deze strategie nog werkt als de basisschool-doelgroep steeds groter wordt.
Natuurlijk, jonge kinderen willen ook praten over zaken die ze bezig houden, en ze willen vooral ook gehoord worden. Ik betwijfel echter of dat aan de hand van nieuwsitems gaat lukken.
Moet Hyves misschien een soort Habbo-hotel worden, nog meer verjongen? Moeten ze gewoon weer wat 'kinderachtiger' worden? Met nog meer games, en met items die met name onder jonge kinderen leven, ipv Telegraaf-sensatienieuws? Moeten ze gaan samenwerken met WNF Rangers, of met Kidsweek? Wat vinden jullie?
Reacties op de rondvraag worden geplaatst in het juninummer van Tijdschrift voor Marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid