Reclamebestedingen VS verrassend gegroeid in 2002


In totaal werd er voor 117,3 miljard besteed en hebben acht van de toptien adverteerders hun reclame-inspanningen in de loop van het jaar verhoogd. De cijfers zijn afkomstig van het bedrijf CMR/TNS Media Intelligence. Lokale reclame groeide het hardst: 11,1 procent in alle media. De lokale dagbladen en radio waren daarbij de populairste media.
Minder verging het de zakenbladen: de bestedingen daalden met 13,9 procent naar 7,2 miljard dollar. Internet advertising daalde ook, met 11,9 procent naar 5,7 miljard. Grootste groeier was de Spaanstalige televisie, waar de bestedingen met 20,4 procent toenamen tot bijna 2 miljard dollar. General Motors blijft de grootste Amerikaanse adverteerder, met een budget van 2,5 miljard dollar, een groei van 12,5 procent in vergelijking met 2001. De nummer twee Procter & Gamble spendeerde zelfs 22,2 procent meer (2,2 miljard dollar). Topman Steven Fredericks van CMR/TNS Media Intelligence zegt tegen Campaign dat de tweede helft van 2002 heeft gezorgd voor een opleving. Hij noemt de resultaten verrassend.
Ook vanuit Engeland goede berichten. In het laatste kwartaal van 2002 stegen de bestedingen daar met 4,9 procent naar ongeveer 5,5 miljard euro. De eerste groei sinds het begin van 2001. Over het hele jaar valt de groei (na inflatie) nog altijd tegen: slechts 0,8 procent. De cijfers komen van Advertising Association in samenwerking met het World Advertising Research Center.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid