Prijsmanipulatie


In de Verenigde Staten eindigen heel wat prijzen op het cijfer 9, en dat heeft een positief effect op de verkoop, zo wijst eerder onderzoek uit. Het werken met niet-afgeronde bedragen lijkt een effectieve manier te zijn om een lage prijs-image te communiceren. Als dat voor het cijfer 9 geldt, dan ligt het voor de hand om te verwachten dat bedragen die eindigen op het cijfer 99 het in dit opzicht nog beter doen. De auteur onderzocht daartoe de prijzen van 1200 artikelen die in de Verenigde Staten overal verkocht worden. De gemiddelde prijs was 13,72 dollar. Daarvan waren er 61 die op 99 eindigden. De uitkomst van het onderzoek is opmerkelijk: de artikelen waarvan de prijzen op twee negens eindigden, waren naar verhouding duurder dan de artikelen die anders geprijsd zijn. Dat duidt erop dat retailers de indruk die bij de consument bestaat – dat ,99 staat voor een lage prijs – misbruiken en dat riekt volgens de auteur naar manipulatie. Het is voer voor consumentenorganisaties. Maar tegelijk is het ook een reden te meer om aandacht te schenken aan de wijze waarop de consumenten omgaan met de prijsinformatie die ze aangereikt krijgen.
<#FONT SIZE=1>Bron: marketing letters<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid