Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijsmanipulatie

Het is een oude wet. Rond de prijs niet af op een rond bedrag, maar maak het net iets lager, dan lijkt het goedkoper. De consument gelooft…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de Verenigde Staten eindigen heel wat prijzen op het cijfer 9, en dat heeft een positief effect op de verkoop, zo wijst eerder onderzoek uit. Het werken met niet-afgeronde bedragen lijkt een effectieve manier te zijn om een lage prijs-image te communiceren. Als dat voor het cijfer 9 geldt, dan ligt het voor de hand om te verwachten dat bedragen die eindigen op het cijfer 99 het in dit opzicht nog beter doen. De auteur onderzocht daartoe de prijzen van 1200 artikelen die in de Verenigde Staten overal verkocht worden. De gemiddelde prijs was 13,72 dollar. Daarvan waren er 61 die op 99 eindigden. De uitkomst van het onderzoek is opmerkelijk: de artikelen waarvan de prijzen op twee negens eindigden, waren naar verhouding duurder dan de artikelen die anders geprijsd zijn. Dat duidt erop dat retailers de indruk die bij de consument bestaat – dat ,99 staat voor een lage prijs – misbruiken en dat riekt volgens de auteur naar manipulatie. Het is voer voor consumentenorganisaties. Maar tegelijk is het ook een reden te meer om aandacht te schenken aan de wijze waarop de consumenten omgaan met de prijsinformatie die ze aangereikt krijgen.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: marketing letters<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in