Overslaan en naar de inhoud gaan

Patrick Petersen: 'Doordachte mix van content, context en channel is vitaal voor conversie'

5 vragen aan de auteur van alweer het derde deel van Handboek Content Strategie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

1) Wat is er anders aan dit derde  dan aan de voorgaande delen?
&;Het boek is een stuk dikker. HCS3 is opnieuw opgemaakt en daardoor beter leesbaar gemaakt. ​Nieuwe cases en een brede update van cijfers. Deze keer meer onderzoeken verwerkt bijvoorbeeld over de sociologische impact van contentmarketing en engagement. ​Aangezien het virale effect van een contentstrategie heilig is, is er nog meer aandacht besteed aan engagementmarketing.&;  

2) Het begrip &;Contentmarketing&; bestaat ​al ​lang. Wat is de laatste jaren veranderd? 
&;Het dumpen en blind delen van content dient nu echt gemarket te worden. Je zal een echte strategie nodig hebben om te slagen. Je hebt doelen nodig om daadwerkelijk met een duidelijke identiteit en verbind deze aan het juiste kanaal. Contentdeling en af en toe een verhaaltje vertellen is geen contentstrategie. Het heeft een gedachte nodig en beleid.&;

related partner content for mobile comes here

Petersen vervolgt: &;Kijk bijvoorbeeld naar de omroepen. RTL4, RTL5 en RTL7 delen bewust content om zo de juiste doelgroep te bereiken. Kijkers weten zo wat ze kunnen verwachten qua content en raken zo betrokken met de combinatie van content en channel. SBS6 is van alles wat gaan delen, is identiteitsloos en weet ook weinig betrokkenheid op te wekken bij een vaste doelgroep. Conceet is de doordachte mix van content, context en channel vitaal voor conversie!&;  

3) Het lijkt alsof iedereen aan contentmarketing doet, maar waarom zien wij dan toch zo weinig succesvolle campagnes?​
Omdat wellicht teveel social media deelnemers zich als contentmanager zien. Het produceren van de juiste content, het opstellen van een gedegen contentstrategie en het vervolgens in de praktijk omzetten naar werkende campagnes is complexer dan gedacht. Een contentmarketeer is een mix van contentcreator, ervaringsdeskundige maar ook onderlegd marketing-communicatie professional. ​Er wordt veel overgenomen uit Amerikaanse campagnes. Die buitenlandse aanpak blijkt dan in Nederland niet altijd te werken omdat de context, het gebruik van de channels maar natuurlijk ook ons gedrag en de cultuur anders is.&;  

4) De ROI is bij contentstategie vaak niet duidelijk. Hoe zou een marketeer in twee​ zinnen zijn leidinggevende kunnen overtuigen om alsnog budget hiervoor vrij te maken?
&;Om tijd vrij te maken voor het aanbouwen van een contentstrategie gebaseerd op een gedegen vooronderzoek welke content in welke contex werkt voor de crowd die de organisatie wil bereiken. De organisatie moet durf en lef hebben om op termijn te gaan boeien en binden!&;

5) Wat kan een marketeer na het lezen van jouw boek?
&;De marketeer weet hoe hij content moet vermarketen en kan populaire termen zoals "storytelling" en "buzz" in een juist perspectief zetten. Daarnaast kan de marketeer kan een gedegen contentstrategie opstellen en een juiste focus te leggen op de uitvoering van gerichte contentmarketing. 
Last but not least: ​de marketeer weet professioneel een content marketingcampagne op te zetten!&


 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in