Overslaan en naar de inhoud gaan

Organisaties druk met 9+ klantbeleving, maar telefonisch bereikbaar, ho maar!

De telefonische bereikbaarheid van organisaties is in 2017 verslechterd.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

‘Organisaties zijn druk bezig met hospitality en een 9+ klantbeleving, maar in de dagelijkse telefonie is deze ver te zoeken. Die conclusie trekt Quality Support uit eigen onderzoek op basis van ruim 15.000 mystery calls in 2017. De initiator van het onderzoek is overigens niet geheel zonder belang. Quality Support houdt zich namelijk bezig met het voor organisaties meten en verbeteren van de kwaliteit van klantcontacten. Quality Support zegt over het onderzoek: ‘Alle meetpunten zijn vooraf duidelijk gedefinieerd zodat objectiviteit zoveel mogelijk gewaarborgd is.’

related partner content for mobile comes here

Techniek
Mede-eigenaar van Quality Support, Godert de Bordes, zegt dat in 1 van de 12 gevallen niet eens iemand aan de lijn wordt gekregen, zodat er teruggebeld dient te worden. In dat geval mankeert er iets aan de technische bereikbaarheid.

Kastje => Muur
Zijn compagnon, Ron Gubbels, vult aan: ‘Wat verder duidelijk uit onze metingen naar voren komt is dat de frontoffice (telefoniste of klantcontactcenter) goed bereikbaar is, maar vraag je vervolgens naar iemand uit de rest van de organisatie, dan start de zoektocht. In één op de zes gevallen kom je dan weer terug bij de telefoniste. In één van de vier gevallen kom je in een voicemail terecht.’

Belofte maakt schuld
Beloftes om de klant terug te bellen worden, zo zou uit het onderzoek blijken, bovendien vaak niet nageleefd. De Bordes: ‘Wanneer je bij een collega uitkomt of terug bij de telefoniste, wordt er vaak een terugbelafspraak aangeboden. Ook wanneer je een voicemail inspreekt wordt er beloofd dat je wordt teruggebeld. Slechts in 62 procent van de gevallen word je binnen 24 uur teruggebeld.’

Niet geholpen
Het meest opvallende cijfer is volgens Gubbels dat de klant zich slechts in 67 procent van de gevallen geholpen voelt: ‘Dit betekent dat 1 op de 3 bellers zich niet geholpen voelt.

Belangrijke aandachtspunten uit het onderzoek zijn:

  • Slechts 67% van de zakelijke bellers voelt zich geholpen
  • 1 op de 3 medewerkers belt niet binnen 24 uur terug wanneer dit wel is beloofd
  • In 30% van de gevallen krijgt de klant niet het juiste antwoord
  • In 51% van de gesprekken wordt geen betrokkenheid en empathie getoond

 

Beeld: 123rf

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in