Opta tevreden over spambestrijding
Volgens OPTA zijn de resultaten van het eerste jaar spambestrijding positief, evenals de toenemende internationale samenwerking op dit terrein. Zo hebben verschillende, onafhankelijke organisaties vastgesteld dat de hoeveelheid spam uit Nederland het afgelopen jaar significant is afgenomen.
OPTA is sinds de inwerkingtreding van de vernieuwde telecommunicatiewet, op 19 mei 2004, belast met de bestrijding van spam. OPTA’s website voor klachten over ongewenste e-mail, sms-jes en faxen, www.spamklacht.nl, werd gedurende het afgelopen jaar 48.168 keer bezocht. In totaal werden 7114 klachten ingediend. Het grootste deel, 5996 klachten, betrof spam per email. Met name over hypotheken, medicijnen en erectie-pillen, kantoorartikelen, DVD’s en replica-merkhorloges. De tweede categorie in omvang was spam per SMS, waarover 526 klachten werden ontvangen, onder andere over horoscoop-berichten, moppen en ringtones. Over spam per fax kwamen 235 klachten binnen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaMede naar aanleiding van de ingediende klachten legde OPTA vier boetes op en werden 21 waarschuwingen uitgedeeld. Van de in totaal 47 opgestarte onderzoeken werden er zeven afgerond zonder dat er een sanctie werd opgelegd. De overige zaken lopen nog of zijn aan buitenlandse zusterorganisaties overgedragen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid