Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Oproep adverteerdersboycot GeenStijl belachelijk en gevaarlijk’

De discussie over de boycot van GeenStijl stimuleert de discussie over transparantie en brand safety, meldt adverteerdersbond BVA.…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Sinds een aantal dagen is er een verhitte maatschappelijke discussie over de oproep aan adverteerders om niet meer met uitingen op GeenStijl en Dumpert te staan. Velen hebben er al iets over gezegd, zoals een aantal mediabureaus. Maar ook de ministers Bussemaker en Schultz, die de boycot zeggen te steunen.

Adverteerders zelf reageren tot nu toe mondjesmaat. Grolsch en WNF lieten de Volkskrant wel optekenen dat ze niet wisten dat hun advertenties op Geenstijl en Dumpert staan en men wil het niet. ‘Dit zijn geen locaties waarop wij wensen te verschijnen’, zei marketingmanager Jaap Suhre van bierbrouwer Grolsch bijvoorbeeld. 

Het Ministerie van Defensie haakte (voorlopig) ook af, maar de Efteling liet weten door te gaan met adverteren bij de populaire sites.

related partner content for mobile comes here

Wat zegt de BVA?


Inmiddels heeft de BVA/Associatie Nederlandse Adverteerders van zich laten horen en men komt met deze korte reactie: 

‘Deze maatschappelijke discussie over het al of niet commercieel boycotten van een controversieel mediaplatform als GeenStijl stimuleert ook de discussie over transparantie en brand safety in het online medialandschap. Het is voor adverteerders van groot belang dat hun reclame ook online in de juiste omgeving wordt getoond.’ 


‘Deze maatschappelijke discussie over het al of niet commercieel boycotten van een controversieel mediaplatform als GeenStijl stimuleert ook de discussie over transparantie en brand safety in het online medialandschap. Het is voor adverteerders van groot belang dat hun reclame ook online in de juiste omgeving wordt getoond.’ 

‘Deze maatschappelijke discussie over het al of niet commercieel boycotten van een controversieel mediaplatform als GeenStijl stimuleert ook de discussie over transparantie en brand safety in het online medialandschap. Het is voor adverteerders van groot belang dat hun reclame ook online in de juiste omgeving wordt getoond.’ 

De BVA meldt dan ook ‘voorvechter te zijn van maximale transparantie’. ‘Daarbij houdt de adverteerder regie over waar zijn reclame te zien is. Daarnaast is het de verantwoordelijkheid van individuele adverteerders om bijvoorbeeld via blacklists en whitelists vooraf controle uit te oefenen op de omgeving waarbinnen ze hun reclame al of niet willen tonen.’

Gevaarlijk en belachelijk


Volgens Jan Driessen, oud-voorzitter van de BVA en tegenwoordig zelfstandig communicatieadviseur bij Q+A Communicatie vindt het feit dat uitgerekend journalisten nu oproepen tot een advertentieboycot ‘op zijn minst heel erg vreemd’.

Jan Driessen, oud-voorzitter van de BVA en tegenwoordig zelfstandig communicatieadviseur bij Q+A Communicatie vindt het feit dat uitgerekend journalisten nu oproepen tot een advertentieboycot ‘op zijn minst heel erg vreemd’.

, oud-voorzitter van de BVA en tegenwoordig zelfstandig communicatieadviseur bij Q+A Communicatie vindt het feit dat uitgerekend journalisten nu oproepen tot een advertentieboycot ‘op zijn minst heel erg vreemd’.

Adverteerders kiezen volgens hem altijd zorgvuldig de media uit waar ze met hun boodschappen het beste hun specifieke doelgroepen kunnen bereiken. Als de omgeving niet meer bij ze past dan stoppen ze met adverteren op die plek, omdat communiceren in de verkeerde omgeving ze kostbare omzet kost. 

‘Voor hardwerkende Nederlanders adverteer je in de Telegraaf, voor subsidie-minnend Nederland in de Volkskrant. En voor lastig bereikbare jongeren moet je tegenwoordig op relsites als GeenStijl zijn. Adverteerders doen dat in principe zonder zich met de journalistieke inhoud van de betreffende media te bemoeien.’ 
 
Driessen vindt de oproep vanuit de journalistiek ‘uiterst gevaarlijk en belachelijk’. ‘We hebben in Nederland namelijk een rechtstaat. Als lezers een opinie té kwetsend of té discriminerend vinden, kunnen ze in ons land al gewoon naar de rechter stappen. Maar zelf dreigend gaan bepalen wat wel en niet kan, creëert een glijdende schaal waarvan we verre moeten blijven.’
 
Door de deur nu zelf ver open te zetten naar zelfcensuur, is het hek dadelijk blijvend van de dam, vreest hij. ‘Dan vraag je als journalistiek dus van adverteerders om voortaan mee te beslissen over de inhoud van de media. Willen deze vrouwen dat echt? Ook in andere voorkomende gevallen? Laten we de verschillende rollen en bijbehorende verantwoordelijkheden wel keurig gescheiden houden.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in