Ongepast, smaakvol, ingehouden


Bureau international, dat het onderzoek uitvoerde, concludeert dat de fontkeuze van Nederlandse bedrijven vaak een combinatie is van ingehouden, smaakvol, luidruchtig en ongepast. Dit leidt tot verwarring bij de ontvangers. De meeste andere Europese landen zijn zich eerder geneigd te conformeren aan de nationale stereotypen. Zo verpakken Italiaanse bedrijven hun boodschappen in mooie, elegante bewoordingen, en de Duitsers treden meer direct op en gebruiken fonts met een zakelijke uitstraling.
Psycholoog Dr. Aric Sigman bestudeerde de gebruikte fonts in aanpalende Europese landen en analyseerde hoe de lezer daardoor in zijn beoordeling van een organisatie wordt beïnvloed. Eén van zijn conclusies is dat Nederlandse bedrijven bij het overbrengen van hun boodschap aan de lezer de plank misslaan.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOm optimaal van de mogelijkheden gebruik te maken, moeten bedrijven hun fantasie meer de vrije loop laten en hun fonts met flair kiezen. Het heeft er nu veel van weg dat organisaties bij de keuze voor een lettertype wel denken aan hun imago, maar niet aan de lezer. En dat is de omgekeerde wereld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid