Overslaan en naar de inhoud gaan

Ongepast, smaakvol, ingehouden

De schriftelijke communicatie van Nederlandse bedrijven is beroerd. Zij snijden zich daarmee commercieel in eigen vingers. Het gaat vooral…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bureau international, dat het onderzoek uitvoerde, concludeert dat de fontkeuze van Nederlandse bedrijven vaak een combinatie is van ingehouden, smaakvol, luidruchtig en ongepast. Dit leidt tot verwarring bij de ontvangers. De meeste andere Europese landen zijn zich eerder geneigd te conformeren aan de nationale stereotypen. Zo verpakken Italiaanse bedrijven hun boodschappen in mooie, elegante bewoordingen, en de Duitsers treden meer direct op en gebruiken fonts met een zakelijke uitstraling.

related partner content for mobile comes here

Psycholoog Dr. Aric Sigman bestudeerde de gebruikte fonts in aanpalende Europese landen en analyseerde hoe de lezer daardoor in zijn beoordeling van een organisatie wordt beïnvloed. Eén van zijn conclusies is dat Nederlandse bedrijven bij het overbrengen van hun boodschap aan de lezer de plank misslaan.

Om optimaal van de mogelijkheden gebruik te maken, moeten bedrijven hun fantasie meer de vrije loop laten en hun fonts met flair kiezen. Het heeft er nu veel van weg dat organisaties bij de keuze voor een lettertype wel denken aan hun imago, maar niet aan de lezer. En dat is de omgekeerde wereld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in