Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: twee op de drie zappen weg bij tv-reclame

In 1984, bijna een kwart eeuw geleden, zapte een op de vier Nederlanders weg als er tv-reclame was. Uit nieuw onderzoek van Research…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tv-reclame wegzappen is standaard geworden, zo blijkt. Als uitvloeisel van het toenemende zapgedrag is ook het aantal mensen dat zegt tijdens de tv-reclame wat anders te gaan doen, gestegen.

related partner content for mobile comes here

Als men een programma heeft opgenomen en er zit tv -reclame tussen, dan spoelt een meerderheid de reclame door. Dat is nu zo en dat was in de vorige metingen ook al het geval. En de videorecorder (inmiddels grotendeels vervangen door de dvd-recorder) is nog meer gemeengoed geworden dan voorheen: van zo’n 75 procent penetratie in de jaren negentig zitten we nu op zo’n 90 procent, mede dankzij de dvd-recorder.

Het is overigens niet zo dat tv-reclame de enige reclamevorm is die steeds meer gemeden wordt. Het aantal consumenten dat aangeeft reclame in kranten en tijdschriften te mijden, vertoont ook groei.

Tv-reclame is ook niet het meest ergerlijke fenomeen. Die twijfelachtige eer gaat naar spam, telemarketing/telefonisch verkopen, en verkopers aan de deur.

Spam scoort in dit onderzoek opvallend hoog: 85 procent wil hier niet mee worden lastiggevallen. Dit is het dubbele van het percentage voor tv-reclame.

Het gehele onderzoek staat in het Tijdschrift voor Marketing, dat aanstaande woensdag op de mat valt

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in