Onderzoek: twee op de drie zappen weg bij tv-reclame


Tv-reclame wegzappen is standaard geworden, zo blijkt. Als uitvloeisel van het toenemende zapgedrag is ook het aantal mensen dat zegt tijdens de tv-reclame wat anders te gaan doen, gestegen.
Als men een programma heeft opgenomen en er zit tv -reclame tussen, dan spoelt een meerderheid de reclame door. Dat is nu zo en dat was in de vorige metingen ook al het geval. En de videorecorder (inmiddels grotendeels vervangen door de dvd-recorder) is nog meer gemeengoed geworden dan voorheen: van zo’n 75 procent penetratie in de jaren negentig zitten we nu op zo’n 90 procent, mede dankzij de dvd-recorder.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet is overigens niet zo dat tv-reclame de enige reclamevorm is die steeds meer gemeden wordt. Het aantal consumenten dat aangeeft reclame in kranten en tijdschriften te mijden, vertoont ook groei.
Tv-reclame is ook niet het meest ergerlijke fenomeen. Die twijfelachtige eer gaat naar spam, telemarketing/telefonisch verkopen, en verkopers aan de deur.
Spam scoort in dit onderzoek opvallend hoog: 85 procent wil hier niet mee worden lastiggevallen. Dit is het dubbele van het percentage voor tv-reclame.
Het gehele onderzoek staat in het Tijdschrift voor Marketing, dat aanstaande woensdag op de mat valt
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid