Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Omzet entertainment- en mediasector groeit sterk

De wereldwijde entertainment- en media-industrie zal naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 6,4 procent groeien naar 2 biljoen dollar in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderzoekers stellen dat de sector zich in een duurzame groeifase bevindt. PricewaterhouseCoopers verwacht dat de bestedingen aan distributie via zogenaamde ‘convergentieplatforms’ - waarin bijvoorbeeld computer en televisie samenkomen - met minimaal 10 procent per jaar groeit en in 2011 meer dan 50 procent uitmaakt van de internationale bestedingen in deze sector.

related partner content for mobile comes here

Daarnaast zullen bestedingen aan digitale en mobiele oplossingen jaarlijks met 10 procent oplopen naar 153 miljard dollar in 2011. In dezelfde periode groeit het aantal huishoudens dat op breedband is aangesloten met 300 miljoen tot 540 miljoen abonnees en het aantal draadloze abonnees met 1,1 miljard tot 3,4 miljard.

Traditionele media onder druk

De migratie naar digitale media heeft een nadelig effect op concurrerende omzetstromen, terwijl de door consumenten geproduceerde media de versnippering van content versnelt, aldus de onderzoekers.
John Middelweerd, lead-partner in de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk van PwC, zegt hierover: 'Content-, distributie- en technologiebedrijven moeten op een agressieve manier op zoek naar nieuwe relaties om de verschuiving naar convergentie aan te kunnen. Wij verwachten dat vanwege de migratie naar digitale media steeds meer fusies en overnames gaan plaatsvinden in de E&M-sector. Bovendien zijn de huidige bedrijfsmodellen onhoudbaar om tegemoet te komen aan de toenemende versnippering en om het intellectueel eigendom in digitale omgevingen goed af te schermen.'

De wereldwijde advertentiemarkt stijgt in de prognoseperiode jaarlijks met 5,4 procent (samengesteld groeipercentage) van 407 miljard dollar in 2006 tot 531 miljard dollar in 2011. Internet blijft het snelst groeiende medium, met een verwachte samengestelde groei van 18,3 procent per jaar tot een niveau van 73 miljard dollar in 2011. Online adverteren zal in 2011 goed zijn voor 14 procent van de internationale advertentiemarkt. Buitenreclame staat nummer twee in de lijst van snelst groeiende advertentiemedia, met een verwachte samengestelde groei van 6,5 procent per jaar.

Belangrijke ontwikkelingen per segment:

- Adverteren op en toegang tot internet
De internationale internetmarkt is met 21,8 procent gegroeid en is hiermee het snelst groeiende segment van 2006. Adverteren op internet nam met 37,9 procent toe en de bestedingen aan internettoegang met 18,8 procent. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan de migratie van internetabonnees van inbelverbindingen naar breedband. Kabelexploitanten en telefoonmaatschappijen hebben ‘triple play’-pakketten op de markt gebracht die breedband met televisie en telefoondiensten combineren.
Wereldwijd neemt internetadverteren en toegang tot internet naar verwachting toe van 177 miljard dollar in 2006 tot 332 miljard dollar in 2011. Dit is een samengestelde groei van 13,4 procent per jaar. Amerika heeft nog het grootste aantal internetgebruikers. Echter, vanaf 2009 zal die eer toebedeeld zijn aan China.
Overigens is in Nederland volgens Europees onderzoek van IAB en PwC vorig jaar euro 564 miljoen uitgegeven aan internetreclame. Vooral searchadvertising stijgt snel in populariteit. In Europa maakte deze vorm van adverteren 45 procent van de totale bestedingen uit.

- Tv-distributie
De internationale tv-distributiemarkt, het op een na snelst groeiende segment, steeg met 9,4 procent in 2006, een verbetering in vergelijking met de stijging van 6,5 procent in 2005. Een agressieve uitrol van internetprotocol televisie door telefoonbedrijven stimuleert de concurrentie en het aantal abonnees. Kabelexploitanten migreren hun abonnees naar digitale platformen die niet alleen maandelijkse abonnementsgelden opleveren, maar ook de markt voor video-on-demand vergroten. Mobiele televisie als belangrijk distributiekanaal is aan een opmars bezig, vooral in Azië, dankzij nieuwe services en verbeterde draadloze toestellen. Wereldwijd is de verwachting dat de tv-distributiemarket toeneemt van 161 miljard dollar in 2006 tot 251 miljard dollar in 2011: een samengestelde groei van 9,3 procent per jaar.

- Videogames
Dit jaar nog zal de gamesindustrie in de VS de muziekindustrie voorbij streven. De introductie van een nieuwe generatie consoles voor videogames en de daarmee gepaard gaande toename in de verkoop zorgde in 2006 voor een stijging in de bestedingen van 14,3 procent. Nieuwe consoles waarmee internet-gaming mogelijk is en de toenemende penetratiegraad van breedband zal de groei van de online-gamemarkt flink stimuleren, terwijl een nieuwe generatie draadloze apparaten de vraag naar draadloze games zal bevorderen. Wereldwijd nemen de bestedingen aan videogames naar verwachting toe van 32 miljard in 2006 tot 49 miljard dollar in 2011: een samengestelde groei van 9,1 procent per jaar. In 2011 zal er voor 950 miljoen dollar aan advertenties omgaan in games.

- Sport
Sport is in 2006 toegenomen met 12 procent, de sterkste stijging in de afgelopen vijf jaar. Dit is te danken aan de FIFA Wereldbeker, de Olympische Winterspelen en de terugkeer van de National Hockey League (NHL) in Noord-Amerika. De concurrentie drijft de vraag naar televisierechten naar verwachting flink op in de tv-distributiemarkt, waardoor er recordtransacties zullen plaatsvinden. Internationaal gezien nemen de bestedingen in het sportsegment naar verwachting toe van 96 miljard dollar in 2006 tot 124 miljard dollar in 2011: een samengestelde groei van 5,2 procent per jaar.

- Televisie
De markt voor tv-netwerken is met 6,2 procent gegroeid in 2006, hetgeen vergelijkbaar is met de groei van 6,3 procent in 2003 en 2005, maar echter aanzienlijk minder dan in 2004, toen de Olympische Zomerspelen veel advertentie-inkomsten genereerden. ‘Multi channel’-reclame wordt de snelst groeiende sector in iedere regio, aangemoedigd door de grote toename in digitale huishoudens. ‘High-definition’-televisie (HDTV), nieuwe kanalen en economische expansie geven tevens een stimulans aan reclame ongecodeerde (free-to-air) kanalen. Wereldwijd zullen de bestedingen in dit segment toenemen van 172 miljard dollar in 2006 tot 228 miljard dollar in 2011: een samengestelde groei van 5,8 procent per jaar.

- Films
Films waren in 2006 bezig met een comeback, met een toename van 2,9 procent na een daling van 2,6 procent in 2005. Internationaal gezien nemen de bestedingen in dit segment toe van 81 miljard dollarin 2006 tot 103 miljard dollar in 2011: een samengestelde groei van 4,9 procent per jaar. Een flink aantal filmtoppers zorgde in iedere regio voor een forse toename in het bioscoopbezoek, en gaf daarmee tegelijkertijd de thuisvideomarkt een steuntje in de rug. Digitale downloaddiensten genereren additionele inkomsten en de kaartjesverkoop wordt bevorderd door digitale bioscopen.

- Kranten
Wereldwijd neemt de krantenmarkt toe van 181 miljard dollar in 2006 tot 201 miljard dollar in 2011: een samengestelde groei van 2,1 procent per jaar. In EMEA, de grootste krantenmarkt, nemen de bestedingen toe van 66 miljard dollar in 2006 naar 74 miljard dollar in 2011.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in