Overslaan en naar de inhoud gaan

Obesitas: een blinde vlek

De voedingssector maakt nauwelijks werk van de strijd tegen overgewicht. Alleen Unilever en Kraft scoren goed, bericht Trouw vandaag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De voedingssector maakt nauwelijks werk van de strijd tegen overgewicht. Alleen Unilever en Kraft scoren goed, bericht vandaag.

related partner content for mobile comes here

De krant haalt de gegevens uit een Britse studie onder 's werelds 25 grootste voedingsbedrijven; tien levensmiddelenfabrikanten, tien winkel- en vijf restaurantketens.

Voor de studie, uitgevoerd door de City University in Londen, zijn de bedrijven beoordeeld op 28 punten.

Zo is onder meer nagegaan of bedrijven een anti-overgewichtbeleid voeren, hun producten gezonder maken en kinderen bij reclame ontzien.

Vooral restaurants trekken zich weinig aan van hun maatschappelijke rol. De oproep van de wereldgezondheidsorganisatie WHO om voeding gezonder te maken, lijkt hen te zijn ontgaan.

McDonalds doet nog het meest zijn best, Burger King het minst.

De koplopers in de voedingsindustrie, Kraft en Unilever, doen het evenwel veel beter. Die voeren op vrijwel alle punten beleid. Maar ook andere voedingsfabrikanten maken vorderingen.

Vaak is daarvoor, aldus de onderzoekers een culturele verklaring. Zo is in de VS de vrees voor juridische procedures een drijvende kracht achter de bereidheid om werk te maken van betere voeding, in Europa speelt vooral de angst voor reputatieschade.

De winkelketens bungelen tussen de restaurants en fabrikanten in. Koploper zijn Ahold en het Britse Tesco, zij voldoen aan de helft van de eisen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in