Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe communicatieaanpak Europese Commissie

Op verzoek van de Europese Raad en het Europees Parlement heeft de Europese Com-missie vandaag ingestemd met een nieuwe voorlichtings- en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op verzoek van de Europese Raad en het Europees Parlement heeft de Europese Com-missie vandaag ingestemd met een nieuwe voorlichtings- en communicatieaanpak. Uitgangspunt is een nauwere samenwerking met de Raad en het Europees Parlement, in een echt partnerschap met de lidstaten, teneinde de burgers beter te informeren over Europese kwesties en hun in staat te stellen deel te nemen aan discussies over Europa. Het is voor het eerst dat beleidsmakers op Europees, nationaal en regionaal niveau zullen samenwerken om het gat in de Europese voorlichting te dichten.

related partner content for mobile comes here

Voorzitter Romano Prodi wees op het belang van een nieuwe gecoördineerde aanpak van communicatie over belangrijke Europese onderwerpen op Europees, nationaal en lokaal niveau. Hij merkte op dat een nieuw voorlichtingsbeleid een essentieel onderdeel is van de strategie om de werkwijze van de EU te moderniseren en dat in het licht van de toekomstige uitdagingen, waarbij met name aan de uitbreiding kan worden gedacht, het belang van dit voorlichtings- en communicatiebeleid alleen maar zal toenemen.
Antonio Vitorino, als lid van de Commissie verantwoordelijk voor het voorlichtingsbeleid, schaarde zich achter de nieuwe aanpak en verklaarde dat deze nieuwe benadering nodig is om iets te doen aan de onwetendheid en ongeïnteresseerdheid over de Europese Unie en de burgers te betrekken bij het debat over Europa. Hij voegde daaraan toe dat de Europese instellingen niet als enigen de communicatie met 370 miljoen burgers kunnen onderhouden, en dat straks de communicatie met bijna 500 miljoen burgers na de uitbreiding een nog zwaardere opgave zal zijn. De lidstaten moeten hun deel van de verantwoordelijkheid voor het verstrekken van informatie op zich nemen en in dialoog treden met de burgers, om te trachten hun instemming te krijgen.
De heer Vitorino toonde zich verheugd over het feit dat er nu sprake is van een duidelijke politieke wil om als partners samen te werken, omdat de nieuwe manier van werken waartoe nu is besloten, tot een betere uitleg over het Europese beleid zal leiden en de betrokkenheid van de burgers bij de Unie zal vergroten. Het Commissielid is ervan overtuigd dat door een nauwere samenwerking met de partners, in de hele Unie een beter contact met het publiek zal ontstaan.
De Commissie stelt een realistisch en geleidelijk tweesporenbeleid voor:
1 Verbetering van de coördinatie tussen de instellingen en de lidstaten op nationaal, regionaal en lokaal niveau, zodat de informatieverstrekking en de formulering en verspreiding van informatie over prioritaire kwesties coherenter verlopen en meer gericht zijn op de eindgebruiker, het Europese publiek;
2 Totstandbrenging van een vrijwillig partnerschap met de lidstaten, zodat een echte synergie ontstaat tussen hun structuren en kennis en de activiteiten van de Europese Unie.
Dit is een gigantische uitdaging en de middelen zijn beperkt, maar wij hebben allemaal de plicht om de burgers te informeren, zodat zij meer inzicht krijgen in de Unie waarin zij leven en meer betrokken kunnen worden bij het Europese besluitvormingsproces.
De Commissie is voorstander en pleitbezorger van meer samenwerking met haar partners op alle voorlichtings- en communicatieterreinen. Zij nodigt deze partners in het bijzonder uit tot samenwerking op vier centrale beleidsterreinen: uitbreiding, justitie en binnenlandse zaken, de toekomst van Europa en de rol van de Unie in de wereld.
De Commissie ziet in dat voor openheid en transparantie een nieuwe communicatiecultuur moet worden ontwikkeld die inspeelt op de behoeften van het publiek en dit publiek aanmoedigt zich met kennis van zaken in de discussie te mengen. Daartoe moet optimaal gebruik worden gemaakt van de nieuwe mediatechnologie. Door nauwer samen te werken kunnen de EU-instellingen en de lidstaten zorgen voor coherente informatie die is afgestemd op de behoeften van de burgers. Om Europa voor de mensen tot een tastbare realiteit te maken, moet de voorlichting zijn toegesneden op lokale situaties.
De nieuwe strategie die de Commissie op 2 juli heeft goedgekeurd, biedt een basis voor de ontwikkeling van een gezamenlijk communicatiebeleid. De goedkeuring komt op het juiste moment, want nu bestaat de politieke wil om het publiek meer bij het Europese besluitvormingsproces te betrekken. Veel mensen voelen zich momenteel onvoldoende ge-ïnformeerd om deel te nemen aan dit proces. Er bestaat veel onwetendheid, vooral onder jongeren, en niet alleen over wat de Unie tot stand heeft gebracht, maar ook over hoe de Unie werkt en in hoeverre zij invloed heeft op het dagelijks leven. Dit gebrek aan kennis en inzicht leidt tot ongeïnteresseerdheid en een gebrek aan bereidheid om betrokken te raken bij publieke zaken en deel te nemen aan openbare debatten. Om hier iets tegen te doen en mensen meer te betrekken bij Europese kwesties, is betere voorlichting en communicatie door de Commissie, het Parlement, de Raad en de lidstaten een absolute noodzaak.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in