Nederlandse Second Life-spelers onderzocht
GMI, leverancier van market intelligence oplossingen, ondervroeg 5272 consumenten in Nederland naar hun gebruik van Second Life. Van de respondenten gaft 8,5 procent aan daadwerkelijk een Second Life account te hebben.
Het merendeel van deze gebruikers (59,82 procent) brengt gemiddeld 1 tot 5 uur per week door op Second Life en doet dit vooral vanuit huis (83,04 procent).
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuOp de vraag ‘Bent u eerder geneigd een merk te kopen of gebruiken dat is vertegenwoordigd op Second Life?’ antwoordt slechts 3,35 procent van de respondenten ‘ja’ en 27,01 procent van de respondenten ‘misschien’.
Ruim 37 procent van de respondenten vindt Second Life een goed medium om een merk of nieuw product te promoten en ruim 47 procent denkt dat dit misschien een goed medium kan zijn. Slechts 4,24 procent van de respondenten gebruikt Second Life zelf zakelijk.
De belangrijkste aangegeven redenen om tijd door te brengen op Second Life zijn; Het ‘spelen’ en omgaan met andere community leden, het hebben van een creatieve uitlaatklep, om iemand anders te zijn en een eigen avatar te creëren en om zowel dichtbij huis als over de hele wereld nieuwe vrienden te maken.
Hoewel mensen aangeven dat ze op Second Life vrienden willen maken geeft 82,14 procent aan in het echte leven meer vrienden te hebben dan op Second Life. 92,41 procent van de respondenten stelt dat Second Life geen conflict geeft met het sociale leven in de echte wereld.
Gebleken is dat ruim 28 procent van de respondenten zich op Second Life anders voordoet dan in de werkelijkheid, de belangrijkste veranderingen die men aanbrengt is een mooier uiterlijk (62,99 procent) een jongere leeftijd (20,47 procent) of een ander geslacht (12,6 procent).
‘Interessant om te zien dat van de respondenten die actief zijn binnen Second Life ruim 64 procent beweert zich in Second Life niet anders voor te doen dan in first life’, reageert dr Frans Feldberg, universitair docent Information Systems en projectleider van het Second Life project van de Vrije Universiteit Amsterdam. Feldberg: ‘Een andere interessante conclusie van het onderzoek is dat de tijd die wordt doorgebracht in Second Life vooral ten koste blijkt te gaan van de tijd die men normaal gesproken voor de televisie doorbrengt.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid