Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse Second Life-spelers onderzocht

Second Life-spelers zijn niet eerder geneigd een product te kopen als het merk zich manifesteert op Second Life. Wel vindt een meerderheid…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

GMI, leverancier van market intelligence oplossingen, ondervroeg 5272 consumenten in Nederland naar hun gebruik van Second Life. Van de respondenten gaft 8,5 procent aan daadwerkelijk een Second Life account te hebben.

related partner content for mobile comes here

Het merendeel van deze gebruikers (59,82 procent) brengt gemiddeld 1 tot 5 uur per week door op Second Life en doet dit vooral vanuit huis (83,04 procent).

Op de vraag ‘Bent u eerder geneigd een merk te kopen of gebruiken dat is vertegenwoordigd op Second Life?’ antwoordt slechts 3,35 procent van de respondenten ‘ja’ en 27,01 procent van de respondenten ‘misschien’.

Ruim 37 procent van de respondenten vindt Second Life een goed medium om een merk of nieuw product te promoten en ruim 47 procent denkt dat dit misschien een goed medium kan zijn. Slechts 4,24 procent van de respondenten gebruikt Second Life zelf zakelijk.

De belangrijkste aangegeven redenen om tijd door te brengen op Second Life zijn; Het ‘spelen’ en omgaan met andere community leden, het hebben van een creatieve uitlaatklep, om iemand anders te zijn en een eigen avatar te creëren en om zowel dichtbij huis als over de hele wereld nieuwe vrienden te maken.

Hoewel mensen aangeven dat ze op Second Life vrienden willen maken geeft 82,14 procent aan in het echte leven meer vrienden te hebben dan op Second Life. 92,41 procent van de respondenten stelt dat Second Life geen conflict geeft met het sociale leven in de echte wereld.

Gebleken is dat ruim 28 procent van de respondenten zich op Second Life anders voordoet dan in de werkelijkheid, de belangrijkste veranderingen die men aanbrengt is een mooier uiterlijk (62,99 procent) een jongere leeftijd (20,47 procent) of een ander geslacht (12,6 procent).

‘Interessant om te zien dat van de respondenten die actief zijn binnen Second Life ruim 64 procent beweert zich in Second Life niet anders voor te doen dan in first life’, reageert dr Frans Feldberg, universitair docent Information Systems en projectleider van het Second Life project van de Vrije Universiteit Amsterdam. Feldberg: ‘Een andere interessante conclusie van het onderzoek is dat de tijd die wordt doorgebracht in Second Life vooral ten koste blijkt te gaan van de tijd die men normaal gesproken voor de televisie doorbrengt.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in