Het effect van voorlichting
Verbazingwekkend dat er zo weinig openbaar wordt gemaakt over de effecten van de verschillende voorlichtingscampagnes. Ervan uitgaande dat deze effecten al gemeten worden natuurlijk. Zie bijv. een recente discussie op Adfoblog, over de 'aantoonbare resultaten' van een dergelijke campagne. Interessant wordt het dan te kijken wat er aan onderzoeken beschikbaar is.
Zo kwam er een aantal maanden geleden, o.a. op Kennislink, een onderzoek beschikbaar naar voorlichting bij campagnes tegen overgewicht. Te directe voorlichting zou beledigend ('gezichtsbedreigend') zijn en daarmee zijn doel voorbij schieten.
Onlangs verscheen tevens het TNS NIPO rapport: Kun je gezond genieten? Op zich al aardig om te lezen natuurlijk, waar de 'gemiddelde Nederlander' nu van geniet. Ook hierin wordt de manier van voorlichting rond 'gezond genieten' onderzocht. De resultaten geven aan dat men liever op de positieve effecten van gezonde activiteiten wordt gewezen dan op de gevaren van ongezonde activiteiten. Tevens dat men aangeeft voor meningsvorming weinig gebruik te maken van beschikbare voorlichting.
Veelzeggend echter dat ook hier de wens (hoe wíl ik worden aangesproken), c.q. perceptie, van de consument wordt gemeten i.p.v. de werkelijke effectiviteit.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid