Nederlandse retailers in Europese achterhoede


Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de Nederlandse detailhandel daalde in de eerste drie maanden van 2013 met meer dan 3 procent. De hoeveelheid verkochte artikelen nam zelfs met 6 procent af. Dat is de sterkste volumedaling sinds 1994. De prijsstijging van 2,5 procent was bij lange na niet voldoende om dat op te vangen.
Vooral doe-het-zelfwinkels en meubelzaken hadden het erg zwaar. Verkopers van voedings- en genotmiddelen, en dan met name supermarkten, presteerden juist beter dan het Europees gemiddelde.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNederlandse retailers doen het al een paar jaar slechter dan hun Europese collega's. In de periode tussen 2010 en 2012 daalde het verkoopvolume in Nederland met 5,3 procent, terwijl de gemiddelde krimp in de EU 0,4 procent bedroeg.
Het CBS wijst op het historisch lage consumentenvertrouwen in het eerste kwartaal, maar stelt ook dat dit de slechte prestaties van de detailhandel niet geheel kan verklaren. In bijvoorbeeld Polen en Roemenië waren consumenten nog somberder gestemd, maar verkochten winkels toch meer producten.
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid