Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse bedrijven presteren digitaal beter dan hun buitenlandse collega's

Aldus wereldwijd onderzoek van MIT en Deloitte.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Nederlandse bedrijven presteren bovengemiddeld als het gaat om digitalisering. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van MIT Sloan Management Review en Deloitte Digital onder meer dan 3500 executives en managers.

Het onderzoek, ‘Achieving digital maturity’, kijkt naar de kenmerken van bedrijven die succesvol zijn op het vlak van digitalisering. Deloitte Nederland onderzocht deze dataset om te kijken hoe Nederlandse bedrijven het doen.

Goed, zo blijkt: waar wereldwijd gemiddeld 25 procent van organisaties zichzelf digitaal volwassen noemt, is dat in Nederland 31 procent.

‘Dit onderzoek laat zien dat Nederlandse bedrijven een voorsprong hebben op het gebied van digitalisering’, zegt Hans van Grieken, EMEA Technology Research Leader Deloitte. ‘Internationaal gezien zitten we in de kopgroep.’

related partner content for mobile comes here

Fast moving experimenters


Deloitte plaatste de bedrijven in verschillende categorieën. Nederlandse bedrijven vallen relatief vaak in de groep ‘Fast Moving Experimenters’: 31 procent tegenover 21 procent van de bedrijven in de rest van de wereld. Van deze Nederlandse bedrijven zegt 84 procent succesvol tot zeer succesvol te zijn, terwijl dat in de rest van de wereld blijft steken op 56 procent.

Dit soort bedrijven hebben een sterke focus op experimenteren, een grote risicobereidheid en een ‘agile’ manier van werken. Wat opvalt, is dat Nederlandse organisaties met deze strategie vergeleken met buitenlandse bedrijven vooral inzetten op veel kleine experimenten, en minder op grote initiatieven die de hele onderneming raken.

Een andere succesvolle strategie is ‘Talent & Strategy Leaders’. Het aandeel van Nederlandse bedrijven met deze strategie is vergelijkbaar met dat in andere landen: respectievelijk 29 en 30 procent. Bedrijven met deze strategie kenmerken zich door een sterke focus op het stimuleren en aantrekken van talent, het trainen en digitaal ontwikkelen van de bestaande medewerkers en een langetermijnstrategie.

Opvallend is dat de behoefte om te experimenteren met nieuwe digitale technologieën bij dit soort bedrijven in Nederland 23 procent lager is dan in de rest van de wereld.


Opvallend is dat de behoefte om te experimenteren met nieuwe digitale technologieën bij dit soort bedrijven in Nederland 23 procent lager is dan in de rest van de wereld.


Voorsprong behouden


Nederlandse bedrijven doen het helemaal niet slecht als het gaat om digitale transformatie, zegt Van Grieken. Maar we moeten wel continue ons DNA doorontwikkelen om die voorsprong te behouden.

Van Grieken: ‘Dat betekent dat organisaties zich serieus moeten afvragen welke een of twee karakteristieken uit de winnende formule van de andere strategie ze zouden kunnen overnemen in hun eigen digitale DNA. ‘Fast Moving Experimenters’ lijken veel meer te moeten investeren in hun digitaal talent en het schalen van hun pilots. ‘Talent & Strategy Leaders’ moeten leren de risico’s van digitale initiatieven te managen en tegelijkertijd meer te experimenteren.’

Zorgelijk is volgens Van Grieken dat er in Nederland een aanzienlijke groep (29 procent) bestaat die relatief veel uitgeeft aan digitale initiatieven, maar daar naar eigen zeggen op geen enkele wijze de voordelen van plukt. Deze bedrijven lijken helemaal geen strategie te hebben en meten niet structureel wat de opbrengsten van hun digitale inspanningen zijn.

Stephen Ward, managing partner Deloitte Digital Amsterdam, zal tijdens het Grote Marketing Congres op 31 oktober aanstaande dieper op de resultaten van dit onderzoek in gaan. Bekijk het hele programma en schrijf je in.



Stephen Ward, managing partner Deloitte Digital Amsterdam, zal tijdens het Grote Marketing Congres op 31 oktober aanstaande dieper op de resultaten van dit onderzoek in gaan. Bekijk het hele programma en schrijf je in.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in