Nederlander eet regelmatiger
Q&A Consultancy onderzocht het eetgedrag van Nederlanders. De resultaten worden morgen gepresenteerd op het Nationaal Foodservice Congres van Euroforum.
Door de verbeterde eetpatronen daalt de consumptie van ongezonde snacks. En dat merken fastfood-restaurants en snackbars; in 2004 gaf vier procent van de Nederlanders nog aan nooit in een patatzaak te komen, nu is dat percentage opgelopen tot 20 procent, aldus Q&A.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaNederlanders blijken daarnaast steeds vaker te kiezen voor een stuk fruit als tussendoortje.
’Gezond eten is duidelijk een maatschappelijk item geworden’, zegt onderzoeker Sanne Fokkema van Q&A tegen het AD. ‘Aangemoedigd door de reclamespotjes van de overheid - om gezonder te eten - heeft het blijkbaar zijn invloed.’
Dat Nederlanders anders zijn gaan denken over hun eetgewoonten, blijkt volgens de onderzoekers ook uit het feit dat consumenten het steeds minder vanzelfsprekend vinden om altijd en overal te kunnen eten. Snacks, snoep en drank worden tegenwoordig bijna overal aangeboden, op ieder moment van de dag. In 2004 stond 32 procent positief tegenover deze luxe, nu is dat percentage gezakt naar 27 procent.
De consument is zich dus meer bewust van de negatieve kant van deze welvaartstrend en ziet in dat het anders moet. Steeds meer Nederlanders kregen de afgelopen jaren te maken met ernstig overgewicht. TNO en VU Medisch Centrum Amsterdam maakten eerder dit jaar melding van een verdubbeling van het aantal te dikke kinderen.
Bron: AD
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid