Overslaan en naar de inhoud gaan

Moet zorgmarkt aan de reclame of de pr?

'Zorgmarkt nog niet toe aan reclame', kopte een lezenswaardig artikel in Het Financieele Dagblad woensdag. De kop is wat stellig, want na…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens marketingadviseur Roland van Kralingen moet je de neiging onderdrukken om al te snel een reclame- of communicatiebureau in te schakelen of medewerkers op een marketingcursus te sturen. Grijp niet meteen naar de megafoon om de eigen lof rond te toeteren, maar laat dat aan anderen over. Een goed verhaal in de krant of op tv over de instelling is een stuk geloofwaardiger dan een dure reclamecampagne. Werk aan de winkel voor met name de pr-wereld dus.

related partner content for mobile comes here

Huub Raemakers van DCE Consultants stelt dat het sowieso de vraag is of het aanzetten tot koopgedrag via reclame, het oproepen van een behoefte, in de
zorg gewenst is. Hij raadt het zijn cliënten in de zorgmarkt in
ieder geval af. Hij ziet meer in een goede informatieverstrekking via internet en aan de huisartsen die patiënten doorverwijzen. De adviseur verwacht dan ook dat ziekenhuizen, net als medicijnfabrikanten nu, later artsenbezoekers zullen inzetten.

Zorginstanties kloppen nu nog vooral aan met vragen over merkbeleid en zoeken naar onderscheidend vermogen, constateert FD-redacteur Richard Smit. Adverterende zorgverleners zijn nog de uitzonderingen, zegt Bram den Engelsen van Twynstra Gudde. Maar dat verandert. De grootste slag die nu gemaakt moet worden is volgens hem positionering en differentiatie. Marketing in de zorg is geen kwestie van veel reclamegeld. Nog niet. Maar als mensen een indicatie hebben legt de arts ze wel keuzemogelijkheden voor. En als mensen een persoonsgebonden budget hebben, kunnen ze zelf winkelen. 'Je ziet de meningen al schuiven bij artsen', zegt Den Engelsen. 'Vroeger was het voor advocaten en notarissen ook not done om reclame te maken. Nu is het de normaalste zaak van de wereld.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in