Overslaan en naar de inhoud gaan

Minister Schultz van Haegen: "Klant weer koning in de trein"

ProRail en de Nederlandse Spoorwegen (NS) moeten grote verstoringen op het spoor sneller verhelpen en de treinreiziger beter informeren,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

"Het moet echt beter, de klant moet in de trein weer koning worden,” aldus Schultz van Haegen. De bewindsvrouw neemt verschillende maatregelen om de cultuur en structuur van beide organisaties aan te pakken. Zo wil ze dat ProRail en NS de reiziger ‘in hun denken en doen meer centraal stellen’. Hiervoor gaan de beheerder en vervoerder een reizigersplan opstellen. Daarin komt te staan hoe zij de reiziger informeren en van A naar B brengen bij verstoringen. Klantgerichtheid geldt als voorwaarde bij de benoeming van de nieuwe bestuurders in de top van ProRail.

related partner content for mobile comes here

Om de reisinformatie te verbeteren brengt de minister de verantwoordelijkheid hiervoor in één hand bij NS. Ook wil ze dat meer gebruik wordt gemaakt van communicatie via mobiele media. Op de lokale verkeersleidingsposten komen ProRail en NS onder één dak om bij verstoringen beter samen te werken aan de oplossing. Het onderbrengen van ProRail bij Rijkswaterstaat vindt de minister geen oplossing. Dit zorgt niet voor betere samenwerking tussen beheerder en vervoerders.

Schultz van Haegen scherpt de prestatieafspraken voor ProRail en NS aan. Als de organisaties niet voldoen aan de eisen uit het jaarlijkse beheer- en vervoerplan, wil de minister in de toekomst ook een direct opeisbare boete opleggen. Met de minister van Financiën en de Raad van Commissarissen van NS bekijkt Schultz de mogelijkheid om bij slechte vervoersprestaties de gehele bonus van NS-bestuurders te schrappen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in