Overslaan en naar de inhoud gaan

Merknaam-tegenspoed voor Deens energiebedrijf

De Deense energiereus Ørsted moet mogelijk voor de tweede keer van naam veranderen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Vorig jaar besloot het Deense energiebedrijf DONG zijn naam te veranderen in Ørsted. Het in 1972 als Dansk Naturgas opgerichte concern, kreeg enkele jaren na oprichting de naam Dansk Olie og Naturgas, wat afgekort werd tot DONG. Vorig jaar werd besloten om het bedrijf te hernoemen naar de Deense wetenschapper Hans Christian Ørsted (zie linksonder) de ontdekker van het elektromagnetisme. Het argument voor de naamsverandering was dat het bedrijf zich de laatste jaren meer richt op schone energie.

related partner content for mobile comes here

 

Eerbetoon
Maar de nakomelingen van Hans Christian Ørsted zijn not amused over het gebruik van hun familienaam. Zij klagen het energiebedrijf aan omdat ze vinden dat de naamswijziging teruggedraaid moet worden. Volgens de nakomelingen mag het energiebedrijf geen Ørsted heten volgens het Deense merkenrecht. Daar staat in dat bedrijven geen familienaam mogen aannemen. De energiereus, die de naam als een eerbetoon aan de natuur- en scheikundige en schrijver ziet, meent dat het wel mag.

 

Elektriciteitscentrale
In Denemarken zijn onder meer scholen, straten en parken naar Hans Christian Ørsted vernoemd. Ook een elektriciteitscentrale in Kopenhagen, die van het voormalige DONG is, heet al honderd jaar naar hem.

Bron: ANP
Beeld: https://orsted.com/

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in