Overslaan en naar de inhoud gaan

Máxima en Philips-CEO Frans van Houten over de digitale gouden eeuw

Het Rijksmuseum komt met een gratis app en stelt een deel van de collectie gratis online beschikbaar. Philips werkt samen met Jamie Oliver.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Rijksmuseum komt met een gratis app en stelt een deel van de collectie gratis online beschikbaar. En Philips werkt samen met Jamie Oliver om gezond eten te stimuleren. Dit laatste wisten we al, maar CEO Frans van Houten noemde het gisteren als een van de vele voorbeelden van co-creatie waarmee Philips een positieve bijdrage wil leveren aan de samenleving.

related partner content for mobile comes here

Een en ander kwam naar buiten tijdens de eerste editie van Drinks & Digital Inspiration, een event dat werd georganiseerd door consultancybureau SparkOptimus. De lokatie was bijzonder te noemen: het auditorium van het Rijksmuseum, dat in april 2013 weer opengaat voor het grote publiek. Het event had als ondertitel 'A Golden Age for Citizens wordwide?’. De sprekers waren naast de eerder genoemde Frans van Houten prinses Máxima, directeur Wim Pijbes van het Rijksmuseum en managing partner van SparkOptimus, Alexandra Jankovich.

Jeroen Smit (bekend van o.a. het boek De Prooi) kondigde Alexandra Jankovich als eerste aan. Zij begon met een fragment uit een documentaire uit 1967, waarin de toekomst van 1999 werd voorgespiegeld. Het bleek een primitieve vorm van online shoppen, waarin moeder-de-vrouw kledingstukken selecteert met een druk op de knop, waarna de kostwinner deze mocht afrekenen.

In een ander voorbeeld liet ze zien hoe de mede-oprichter van YouTube, Steve Chen, in 2005 nog z'n bedenkingen had bij zijn eigen innovatie. De boodschap van Jankovich: 'Kijk naar het geheel, blijf niet achter.' Hoe je dat doet? Met 'accessibility, transparency en relevance'. Wat betreft accessbility gaf ze een aardig voorbeeld uit de reiswereld. Twintig jaar geleden had een organisatie als TUI het streven de wachttijd onder de klanten in een filiaal terug te brengen van zeventig naar veertig minuten. Inmiddels boeken we reizen via een simpele muisklik. Transparancy illustreerde ze met een filmpje waarin drie countryrockers gehakt maken van de service van luchtvaartmaatschappij United. Relevance zat volgens Jankovich in toepassingen als Kaleidoscope, een platform dat aanbiedingen genereert op basis van wat iemand liket op Facebook of op andere manieren aangeeft leuk te vinden.

Vervolgens kwam prinses Máxima aan het woord. Ze sprak vanuit haar rol als vertegenwoordiger van de VN Secretaris-Generaal voor ‘Inclusive finance for development’. Ze praatte de aanwezigen - driehonderd decision makers van grote in Nederland gevestigde publieke en private instellingen - bij over de laatste stand van zaken op het gebied van mobile phone banking.

Rijksmuseum-directeur Wim Pijbes sprak over de aantrekkingskracht van het museum, dat een groot deel van de collectie ook online deelt. 'Vroeger waren wij de enigen die van dichtbij naar een schilderij mochten kijken. Nu kan iedereen inzoomen op elk kloddertje verf, en iedereen mag daar een mening over hebben. Wij hebben straks 2 miljoen curators.' Opvallend was dat hij iedereen opriep te doen wat je wil met de digitaal aangeboden kunstwerken. Hij illustreerde zijn betoog met een advertentie voor yoghurt, waarin Vermeers Melkmeisje figureerde. Hoewel het museum pas in april 2013 zijn deuren opent, gaat 'ergens tussen nu en eind oktober' de nieuwe website live. Deze is ingericht als een app die geschikt is voor iPad en smartphones en wordt ook op die manier gratis aangeboden.

Tot slot kwam Philips-CEO Frans van Houten aan het woord. Hij liet voorbeelden zien van de laatste technieken waarmee Philips in samenwerking met de medische sector preventief onderzoek doet naar bijvoorbeeld Alzheimer. Eerder deze middag kwam de app NikeFuel ter sprake, een app voor hardlopers waarmee onder meer de hartslag wordt gemeten. Op de vraag of Philips dergelijke vormen van co-creatie ziet zitten, antwoordde Van Houten dat Philips bezig is met een samenwerking met Jamie Oliver. Om te bevorderen dat mensen gezonder eten met snel en eenvoudig te bereiden maaltijden, ontwikkelde het bedrijf een . De keukenmachine is vorige week gepresenteerd tijdens de IFA in Berlijn, de grootste beurs ter wereld voor consumentenelectronica.

Nieuwsgierig naar de verschillende presentaties? Ga naar www.youtube.com/sparkoptimus

Op de foto van links naar rechts: Frans Van Houten, Alexandra Jankovich, H.K.H. Máxima, Wim Pijbes, Tom Voskes van SparkOptimus

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in