Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatschappelijk Verantwoord Communiceren

De consument blijkt steeds meer bereid meer te betalen voor 'eerlijke producten'. Ook de medewerker wil zich graag inzetten voor een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De consument blijkt steeds meer bereid meer te betalen voor 'eerlijke producten'. Ook de medewerker wil zich graag inzetten voor een verantwoorde bedrijfsvoering. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is tegenwoordig dan ook een belangrijk onderdeel van je reputatie-management. Maatschappelijk verantwoorde stappen worden breed uitgemeten in de pers.
Steeds meer critici vragen zich echter af hoe valide al die claims zijn. En of deze claims enigszins stroken met de rest van het bedrijfsbeleid, bijv. met productie-processen en grondstoffen. In feite of bedrijven nu werkelijk Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, of vooral Maatschappelijk Verantwoord Communiceren.

related partner content for mobile comes here

Ook afgelopen week waren er weer een aantal grote bedrijven in het nieuws met hun maatschappelijk verantwoorde acties. Een viral van en de Amerikaanse milieuorganisatie : de . kiest voor theeproductie met . Klinkt perfect toch? Ik weet wel waar ik voortaan mijn thee en koffie ga halen. Tenzij.. ik inderdaad straks door het MVO bos de bomen niet meer zie staan.
In de USA is daar onlangs een keurmerk voor opgericht, :

How do you tell the difference between a 'good company' and just 'good marketing'?
B Corporation, setting the standard for social and environmental performance.

Een goed idee om in Nederland voort te zetten? Vraag is dan wie dit zou moeten initieren, en welke criteria dan moeten gelden. De B Corporation bijvoorbeeld is opgericht door... een aantal bedrijven. Daar krijg ik dan toch weer niet helemaal een goed gevoel bij. Maar misschien is dit wel helemaal niet nodig, en moeten we juist elke (kleine) stap richting een beter MVO-gericht beleid gewoon toejuichen? Of beter nog: herkent de consument uiteindelijk vanzelf wel de organisaties die oprecht verantwoord bezig zijn?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in