Overslaan en naar de inhoud gaan

De toegevoegde waarde van Joost

Niklas Zennstrom (1966) en Janus Friis (1976) zijn beroemde en beruchte rebellenmultimiljonairs. Ooit riepen deze Zweden Kazaa in het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarna kwamen zij met Skype: gratis internettelefonie. Sinds vorig jaar werken ze aan Joost, gevestigd in Leiden, dat gratis software aanbiedt waarmee pc’s en met internet uitgeruste televisies tv-programma’s kunnen ontvangen van leveranciers waarmee Joost deals heeft gesloten. In streaming-videoformaat en met hoge beeldkwaliteit.

related partner content for mobile comes here

Kijkers kunnen de content niet opslaan. Het geld wordt verdiend via advertising. Met Joost kan iedereen tv-programma’s bekijken waar en wanneer hij wil. Zennstrom: ‘We willen mensen ervan bevrijden dat ze moeten wachten tot een tv-programma om 8 uur begint.’

Waar hebben we dat eerder gehoord, revolutionairen die de tv-industrie op zijn kop gaan zetten? Silvio Scaglia was er met zijn Milanese bedrijf Fastweb al jaren geleden mee bezig. Hij lanceerde een tijdje geleden Babelgum (basis in Dublin), met ongeveer hetzelfde businessmodel als Joost. BitTorrent is met iets soortgelijks bezig. Al is deze voormalige videopiraat vooral een conventionele downloadservice (overigens met distributiedeals met veertig contentproviders, waaronder 20th Century Fox, Warner Bros. en MGM).

Volgens de baas van BitTorrent moet Joost zich afvragen wat het toevoegt in vergelijking met YouTube. Maar Zennstrom vindt dat flauwekul. Want YouTube is low quality in beeldkwaliteit én content. Het is grotendeels een schrikbarende en deels illegaal gekopieerde überchaos. Joost levert echte tv in full-screenmodus, met een hoge resolutie, en alleen maar legale content. Joost gaat live met minstens 10.000 tot 20.000 uur programmering, onder meer van MTV, Viacom, Endemol en CNN. Zal het genoeg adverteerders weten te trekken? Zennstrom zegt dat er toezeggingen zijn van onder andere Philips, T-Mobile, Perrier, Unilever, Wrigley, L’Oréal en IBM.

Bron: Fortune

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in