Overslaan en naar de inhoud gaan

Kroes: Google mag Doubleclick overnemen

De Europese Commissie heeft Google toestemming gegeven voor de overname van het online advertentiebedrijf DoubleClick.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De samenvoeging van beide Amerikaanse informatiebedrijven heeft weinig risico voor consumenten of concurrenten, concludeert Europees commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) na onderzoek. wil 3,1 miljard dollar (circa 2 miljard euro) betalen voor . Op het terrein van internetreclame is Google nog niet erg actief.

related partner content for mobile comes here

Europees commissaris Kroes meent dat de bedrijven inderdaad amper actief zijn op elkaars terrein. Ze zijn momenteel nauwelijks concurrenten, vindt ze. De overname kan ook niet leiden tot het uitsluiten van andere concurrenten, omdat er genoeg keuze overblijft. De overname heeft wel geleid tot zorgen bij enkele politici en de Europese consumentenbond. Ze menen dat de beide bedrijven samen wel erg veel weten over het surfgedrag van mensen. D66-Europarlementslid Sophie in 't Veld vreest voor de gevolgen als de informatie in verkeerde handen zou vallen. Maar het parlement en Kroes kunnen de overname niet blokkeren om de privacyzorgen.

De Commissie stelde in november 2007 een diepgaand onderzoek in naar de overname van DoubleClick om te zien of Google niet een te grote machtspositie zou krijgen op onder meer de online advertentiemarkt in de Europese Unie. De kartelautoriteiten in de Verenigde Staten hebben de overname al goedgekeurd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in