Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN, ik heb je gemist! Jij mij straks ook?

Het gemiddelde klantenverloop van de Nederlandse telecomaanbieder wordt geschat op 20% tot 30% per jaar. Dat is een probleem. En veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het gemiddelde klantenverloop van de Nederlandse telecomaanbieder wordt geschat op 20% tot 30% per jaar. Dat is een probleem. En veel telecomaanbieders hebben daar geen passend antwoord op. De oorzaak: . Teveel concurrentie op basis van prijs en te weinig op basis van klantbinding. Jammer, want de sector laat zo veel kansen liggen. Een schrijnend voorbeeld zie ik bij mijn eigen provider, KPN.

related partner content for mobile comes here

Jarenlang concurreren op basis van prijs hebben de consument getraind in het overstappen op basis van prijs. Die prijsconcurrentie kan natuurlijk een poosje werken, maar uiteindelijk kost deze strategie je bedrijf een hoop omzet. Terwijl je veel geld kunt besparen en zelfs verdienen als je meer investeert in trouwe klanten.

Winnen met loyalty marketing
Vreemd eigenlijk dat mobiele providers in hun marketingstrategie loyalty marketing niet allang tot speerpunt hebben verheven. Toen de Tweede Kamer in 2007 bezig ging met het verbod op stilzwijgende verlenging van contracten, verwachtte ik dat die kans massaal werd aangegrepen door telco-marketeers. Ik zag het al helemaal voor me: lichtende loyaliteitsprogramma's en briljante campagnes in het duistere domein van de telecom. Nu, iets meer dan twee jaar verder, ben ik eruit. Mijn provider geeft niet om mij.

De balans opmaken
Ik ben voor mijn provider de ideale klant. Heb er begin 2008 voor gekozen om een goedkoop abonnement af te sluiten. Prima Nokiaatje, gratis carkit... En dat voor iets meer dan een tientje per maand. Natuurlijk ben ik, zoals bijna iedereen in de bureauwereld, een grootverbruiker van mijn mobieltje en stijgt mijn telefoonrekening niet zelden tot richting de honderd euro per maand. Ik zeg: het type klant waar je helemaal gelukkig van wordt. En ook het type waarop je fantastisch zou kunnen upsellen. In maart 2010 loopt mijn contract af. Een mooi moment om de balans op te maken.

Gemiste kansen
Waar ik mij het meeste over verbaas is dat KPN in de afgelopen twee jaar geen enkele poging heeft gedaan om mij aan zich te binden. Geen felicitaties op mijn verjaardag, geen verrassend voordeelprogramma, zelfs geen serieuze klachtafhandeling. Okee, ik heb drie nieuwsbrieven gekregen. Maar de informatie daarin was in mijn situatie totaal irrelevant. En dat hadden ze kunnen weten, gezien de informatie die ik ze via MijnKPN heb gegeven. En, o ja, dan was er nog die sms in december: “We bellen u komende week met een nieuw aanbod”. Nooit meer iets van vernomen...

Loyalty programma
Volgens een (University of Western Australië) is een loyalty programma een van de belangrijkste factoren voor het loyaal blijven aan je telecomaanbieder. Na hoge overstapkosten, waarmee je de klant feitelijk probeert te gijzelen. Die overstapkosten brengen het risico mee van terrorisme binnen je klantbestand. Trust me, you don't want that. Een loyaliteitsprogramma legt de klant juist in de watten en maakt van hem een apostel of op zijn minst een huurling – een klant die niet per se blijft, maar wel positieve Word of Mouth genereert.

In de twee jaar dat ik klant ben bij KPN heeft het bedrijf meer dan voldoende tijd gehad om mij ervan te overtuigen dat ik goed zit bij hen en dat ze mij (h)erkennen en waarderen. Het bedrijf had mij door een passende mix van rationele en emotionele benefits best aan zich kunnen binden. Bijvoorbeeld met een passend voordeelprogramma. Of mooie .

Campagnes
Naast een goed loyalty programma kan een telecomaanbieder redelijk gemakkelijk multimediale campagnes opzetten en daarmee persoonlijke impact maken. Een paar ideeën:

- op mijn verjaardag een sms met de felicitaties en een url waar ik een persoonlijke attentie kan uitkiezen
- een persoonlijk en voordelig aanbod voor contractverlenging op basis van de kennis die KPN van mij heeft
- een reactieve campagne op basis van mijn vraag in november over wanneer mijn contract eindelijk afloopt
- of misschien wel een winback campagne als ik na maart niets meer van me laat horen…

Speaking of which: ik zoek nog een provider die mij een iPhone geeft bij een abonnement. En dan wel graag een aanbieder die mij goed bereik garandeert op de plek waar ik woon. Tips? Iemand? Laat het me weten via .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in