Overslaan en naar de inhoud gaan

Accountability is geen tovermiddel

Marketingaccountability is het nieuwe toverwoord. Het gaat er voor zorgen dat marketing weer een leidende rol krijgt. Ik geloof daar niets…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We kunnen ons beter gaan richten op activiteiten die als nuttig en noodzakelijk worden ervaren. Dat betekent dat het pijn doet als we ermee ophouden.

related partner content for mobile comes here

Verkopers hebben het al lang begrepen. Klanten kopen als ze pijn voelen. Dat is het eerste dat je bij iedere verkooptraining leert.

Organisaties zijn wat dat betreft niet anders. Ook als men begrijpt dat iets in de toekomst pijn kan gaan doen, worden maatregelen uitgesteld totdat het echt niet langer kan. En ja, soms is dat te laat. Het is daarom zinloos te proberen de onderneming iets te 'verkopen' wat niet een onmiddellijk probleem oplost of voorkomt.

Niemand vraagt de finance of personeelsafdeling om hun bijdrage aan te tonen. Want iedereen begrijpt dat binnen de kortste keren de belastingdienst op de stoep staat als de boekhouding niet wordt bijgehouden, of dat het personeel in opstand komt als de salarissen niet worden betaald.

In plaats van door te gaan met te doen wat we doen, en met accountability proberen te bewijzen dat het toch echt belangrijk is, moeten we ons afvragen of de organisatie op onze huidige bijdragen zit te wachten. In veel gevallen waarschijnlijk niet, want anders was er geen discussie over de rol van marketing.

Begrijp me niet verkeerd. Accountability is belangrijk. Iedereen moet kunnen verantwoorden waar hij zijn tijd en budget aan besteedt. Marketingaccountability is echter niet het tovermiddel dat er voor gaat zorgen dat marketing een leidende rol krijgt binnen organisaties. Daarvoor zal meer moeten veranderen.

Marketing heeft zich de laatste jaren te veel beperkt tot externe communicatie en wedijvert daardoor te veel met verkoop als vertegenwoordiger van de organisatie in de markt. Vooral in een business to business omgeving is dat een verloren strijd. Marketing zal zich meer moeten gaan opstellen als de vertegenwoordiger van de markt binnen de organisatie. Een vertegenwoordiger die de organisatie inzicht geeft in koopmotieven van klanten en verkoopargumenten van concurrenten.

Dat betekent minder nadruk op promotie en meer aandacht voor het verzamelen en intern delen van marktkennis om daarmee de organisatie te helpen innoveren. Want gebrek aan innovatie is iets dat echt pijn doet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in