Overslaan en naar de inhoud gaan

KLM en WAP

Natuurlijk verkoopt de KLM-tickets via internet en natuurlijk is er inmiddels een portal op WAP. Maar met de ‘kanaalconflicten’ die dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waar concurrent Easyjet claimt al 80 tot 90 procent van de tickets via internet te verkopen, is dat bij de KLM minder dan twee procent. Volgens Rietbergen komt dat vooral omdat Easyjet een heel simpel product verkoopt. Lijndiensten zijn ingewikkelde producten, omdat je behalve de stoel ook de condities van het ticket koopt, zoals al of niet de mogelijkheid om te wijzigen. De verkoop via WAP stelt helemaal nog weinig voor. Er zijn dan ook pas 30.000 gebruikers in Nederland. Rietbergen: ‘Je moet je zowel bij internet als bij WAP goed afvragen wat de toegevoegde waarde voor de consument is. Je gaat bijvoorbeeld niet in je auto via WAP zitten inchecken als je al je gegevens daar opnieuw moet gaan invoeren. Wat wél handig is, is bijvoorbeeld een SMSje wanneer je vlucht vertraagd is. Of informatie over gatewijziging.’ Ook is de KLM van plan om zijn eigen bagage-tracking informatie voor klanten te ontsluiten. Sturen op kanaal is volgens Rietbergen heel moeilijk. Elk kanaal zal zichzelf moeten bewijzen en omdat bestaande kanalen elkaar niet op prijs moeten gaan beconcurreren, leent internet zich het best voor services. Daarbij denkt de luchtvaartmaatschappij ook aan bijvoorbeeld vakantiepaketten en de verkoop van hotels, verzekeringen en autoverhuur en dergelijke. Rietbergen: ‘Maar voor zulke dingen moet je partners zoeken, dat moet je niet allemaal zelf doen. Maar je geeft het vertrouwen van je merk mee.’

related partner content for mobile comes here

In de toekomst kijkend, kon Rietbergen zich voorstellen dat de multichannel-ontwikkelingen straks misschien wel voor een heel ander inkomstenmodel zouden zorgen. ‘Straks vlieg je misschien gratis als je bereid bent onderweg wat producten te testen en wat vragen te beantwoorden. Wie met rust gelaten wil worden tijdens de vlucht betaalt wél voor zijn kaartje.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in