Overslaan en naar de inhoud gaan

Kerstbudget niet toegenomen in 2010

Nederlandse consumenten hielden het geld in de zakken voor Kerstmis 2010. De financiële crisis blijkt nog steeds van invloed.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Online marktonderzoekbedrijf Panelteam vroeg 1.000 Nederlandse consumenten naar hun financiële kerstbudget dit jaar. Verwachtten ze meer of minder uit te geven vergeleken met vorig jaar en aan welke producten zoude ze de euro's besteden?

related partner content for mobile comes here

Bijna een kwart (23,5 procent) van alle Nederlandse consumenten zei dat ze minder geld in vergelijking met vorig jaar zouden gaan besteden. 70,4 procent zei dat het kerstbudget hetzelfde zou blijven en slechts 6,1 procent zei dat ze waarschijnlijk meer zouden gaan uitgeven dan vorig jaar. Consument zijn dus nog steeds terughoudend als het gaat om de uitgaven voor kerst.

De respondenten werd ook gevraagd hoeveel geld ze van plan zijn om te besteden aan het kerstcadeau 2010. De meeste Nederlandse consumenten dachten tussen 50 en 100 euro (45 procent). 21 procent minder dan 50 euro, 19 procent tussen 100 en 200 euro en 14 procent gaf aan meer dan 200 euro uit te gaan geven. De onderzoekers zagen geen significante verschillen tussen geslacht, leeftijd of regio.

Op de vraag wat men het liefste wil met kerst dit jaar, antwoordden de meeste iets in de categorie van consumentenelektronica. Typisch was dat een aanzienlijk aantal van de consument uitdrukkelijk aangaf een iPad te wensen.

Daarnaast worden er echter ook veel sociale maatschappelijk gerelateerde antwoorden worden gegeven. Mensen wensen een nieuwe baan of een nieuwe partner. Kameraadschap, wereldvrede, innerlijke rust en gezondheid zijn voor sommigen belangrijker dan fysieke producten.

Top 6 van Kerstwensen:

1. Consumentenelektronica - 13%
2. Boeken - 10%
3. Geld, kleding en parfum - 6%
4. Innerlijke rust, wereldvrede en gezondheid - 5,5%
5. CD / DVD - 5%
6. iPad - 4%

Vrouwen gaan meer voor boeken en mannen meer voor elektronica. Opvallend is echter dat vrouwen significant meer sociale maatschappelijke gerelateerde onderwerpen wensen, zoals innerlijke rust en gezondheid. Vrouwen zijn meer bezorgd over de eigen gemoedsrust en sociale omgeving dan mannen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in