Overslaan en naar de inhoud gaan

John Faasse van Kobalt over sterren in reclame

John Faasse van mediabureau Kobalt maakt zich boos en stuurde een venijnige mail rond. Hierbij zijn hele bericht:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

John Faasse van mediabureau maakt zich boos en stuurde een venijnige mail rond. Hierbij zijn hele bericht:

related partner content for mobile comes here

"Sterren minder effectief voor veel producten, komt uit ". Met deze kop haalden de universiteiten van Bath en Sankt Gallen menig reclamevakblad, mediablog en ?website.

Het heeft geen zin om David Beckham, Penelope Cruz, Brad Pitt of Scarlett Johansonn voor advertenties of commercials in te huren. Mensen later zich meer beïnvloeden door reclame waarin hun 'gelijken' het product aanprijzen. Ai. Laten we nu toch altijd gedacht hebben dat reclame met een beroemdheid effectiever is. En terecht.

Dat het onderzoek op naam staat van twee universiteiten is geen garantie voor sterrenkwaliteit. Integendeel, dit gepruts komt hoog in de top 100 van het slechtste onderzoek aller tijden.

Uit het persbericht over het onderzoek kunnen we afleiden dat het onderzoek is gehouden onder 298 Zwitserse eerstejaars studenten. De helft kreeg een advertentie te zien waarin een digitale camera werd aangeprezen door een 'medestudent'. De andere helft zag dezelfde advertentie, maar daarin werd de camera aanbevolen door een niet nader genoemde 'Duitse beroemdheid'. De studenten werden ook nog eens verdeeld in twee groepen: degenen die 'producten kopen om indruk op anderen te maken' en zij die dat niet deden. Onduidelijk is hoe groot beide groepen zijn. Laten we voor het gemak even aannemen dat beide groepen even groot zijn.

De belangrijkste uitkomst van het onderzoek: van de studenten die 'producten kopen om indruk op anderen te maken' zei 56 procent dat ze door de testimonial van hun 'medestudent' waren beïnvloed. Maar 20 procent (van dezelfde groep) zei dat ze door de testimonial van de beroemdheid waren beïnvloed.

Wat blijft er over van dit onderzoek? 75 Zwitserse eerstejaarsstudenten, één advertentie, één product, een 'Duitse beroemdheid', zelfgerapporteerde 'beïnvloeding'. Met andere woorden: er blijft helemaal NIETS over van dit onderzoek.

Professor Brett Martin van de School of Management van de University of Bath verklaart in het persbericht de resultaten zonder enige grond van toepassing op 'vele producten' en beweert voorts met droge ogen dat consumenten liever zeker weten dat een product in de mode is onder mensen die op hen zelf lijken, dan dat het wordt goedgekeurd door David Beckham, Penelope Cruz, Brad Pitt of Scarlett Johansonn.

Alleen door deze volkomen uit de lucht gegrepen manier van 'celebrity name dropping' scoort dit bagger onderzoekje torenhoog op de zoekmachines en is de verzamelde vaderlandse vakpers overgegaan tot kritiekloze publicatie.

Voorlopig zouden wij de beroemdheden in de reclame nog even niet op de schroothoop gooien. Over de universiteiten van Bath en Sankt Gallen hebben wij onze twijfels.'

Leuk, zouden meer mediabureaus moeten doen...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in