Overslaan en naar de inhoud gaan

Interbrand: RTL 4 sterkste mediamerk

In opdracht van Tijdschrift voor Marketing onderzocht Interbrand voor de tweede maal de sterkste mediamerken van Nederland. Welke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De hele lijst vindt u terug in het aprilnummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt. Hieronder de Top10:

related partner content for mobile comes here

Top10 Nederlandse mediamerken (tussen haakjes: 2010)

1. RTL4 (2)
2. Nederland 1 (-)
3. SBS6 (1)
4. Hyves.nl (4)
5. Nederland 3 (-)
6. Net5 (7)
7. Nu.nl (5)
8. Veronica (8)
9. Radio2 (21)
10. RTL5 (15)

De lijst toont een aantal interessante veranderingen ten opzichte van vorig jaar. Opvallendst is dat de nummer één van 2010 naar de derde plaats is gezakt, terwijl de nummer twee van vorig jaar – RTL4 – de lijst aanvoert. Daarnaast zijn dit jaar voor het eerst de zenders Nederland 1, 2 en 3 in het onderzoek meegenomen. Dat leidde tot een tweede plek voor Nederland 1 en een vijfde positie voor Nederland 3. Gevolg van dit bredere deelnemersveld is wel dat publieke contentzenders als NOS, Tros en Vara dit jaar dalen op de lijst.

Interbrand tekende vijf inzichten op naar aanleiding van de resultaten:

1. Internet blijft het meest gebruikte mediatype
Van de diverse gelegenheden waarbij mediacontent wordt gezocht of geconsumeerd (amusement, lokaal nieuws, informatie, ontspanning, humor, etc.) geven consumenten opnieuw aan dat ze daarbij het meest gebruik maken van internet.
2. Traditionele media zijn favoriet voor amusement, maar hoe lang nog?
Televisiemerken blijven de favoriete bron van amusement, maar hun voorkeurpositie is sinds vorig jaar duidelijk afgezwakt.
3. Vertrouwen loont
Vertrouwen lijkt voorkeur te beïnvloeden, waarbij de reden voor vertrouwen wordt bepaald door de focus van het merk.
4. Grootste uitdaging: sterke crossmediale merken bouwen
Ondanks de mogelijkheden om consumenten te bereiken via verschillende mediaplatforms (ook sociale media), boeken nog maar weinig merken daar echt succes mee.
5. Lokaal concurreert nog steeds met mondiaal
Hoewel we dagelijks met mondiale merken in contact komen, blijven lokaal relevante mediamerken het landschap domineren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in