Incentives afstemmen in aanbodketens


Alle bedrijven in een aanbodketen handelen uit eigenbelang. Ten onrechte veronderstellen ze dat ze daarmee ook het belang van de keten maximaliseren. Om ketenpartners ertoe te bewegen daadwerkelijk het ketenbelang te dienen, moeten geldelijke incentives worden gecreëerd of aangepast. Een aanbodketen werkt pas goed wanneer de incentives van bedrijven worden afgestemd, oftewel, wanneer risico’s, kosten en beloningen van zakendoen op een eerlijke manier over het netwerk zijn verdeeld. Incentives afstemmen omvat drie fasen. Allereerst moet het afstemmingsprobleem worden onderkend. Vervolgens moeten problemen worden herleid tot verborgen acties, verborgen informatie of slecht ontworpen incentives. Tot slot moeten bedrijven met drie soorten oplossingen (contract-, informatie- of vertrouwensgebaseerd) de incentives weer in balans brengen.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid