Overslaan en naar de inhoud gaan

Huisartsen hekelen ‘symptoomreclame’

Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) wil dat er een wettelijk verbod komt op reclame voor stoornissen als depressies en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het NHG ergert zich aan deze zogenoemde 'symptoomreclame', meer concreet een nieuwe radiocampagne van het farmaceutische bedrijf Eli Lilly in Houten. Ook andere farmaceuten -zoals Wyeth, dat radioluisteraars uitnodigt tot het doen van een depressie-zelftest- nemen hun toevlucht tot symptoomcampagnes.
‘Het gaat van kwaad tot erger', zegt een woordvoerder van het NHG in Trouw. ‘Onder het mom van voorlichting wordt natuurlijk gewoon reclame gemaakt.'
Eli Lilly adviseert in radioreclame's mensen met erectieproblemen naar de huisarts te gaan. Het bedrijf bracht onlangs een nieuw middel tegen erectiestoornissen op de markt en is in een concurrentiestrijd verwikkeld met Pfizer, dat Viagra produceert. In de radioboodschappen wordt geen merknaam genoemd, omdat dit verboden is.
Volgens Eli Lilly is de campagne slechts bedoeld als 'voorlichting aan de consument', omdat erectiestoornissen ‘een groot probleem' vormen.

related partner content for mobile comes here

Het NHG vindt dat de politiek moet ingrijpen. ‘We gaan langzamerhand toe naar Amerikaanse toestanden, waar vrijuit reclame wordt gemaakt voor receptgeneesmiddelen.' De farmaceutische industrie in Nederland kreeg vrij spel nadat een jaar geleden Novartis door de kantonrechter in Arnhem werd vrijgesproken van de symptoomcampagne voor schimmelnagels.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in