Het merk moet op de balans


De meeste ondernemers weten weliswaar heel goed wat merken betekenen voor het succes van hun bedrijf, maar ze slagen er niet in om de waarde van hun merk(en) in geld uit te drukken. Binnenkort zullen ze echter - in bepaalde gevallen - wel móeten. De Europese Unie heeft namelijk bepaald dat met ingang van volgend jaar in elk geval bij fusies en overnames de merkwaarde op de balans dient te worden gezet, en waarschijnlijk zal die verplichting op niet al te lange termijn nog worden uitgebreid tot andere situaties. Inmiddels zijn er, zowel vanuit de marketingdiscipline als door financiële professionals, de nodige modellen ontwikkeld om de merkwaarde te berekenen. Dat levert meteen een nieuw probleem: de ‘Qual der Wahl’ zoals de Duitsers zeggen. Gelukkig is er – ook in Duitsland – een groep wetenschappers bezig om uit al die verschillende modellen één uniforme, praktisch bruikbare waarderingsstandaard voor merken te destilleren.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid