Dynamiek van de pers is blinde vlek in corporate communicatietheorie


In de theorie van corporate communicatie wordt de manier van naar buiten treden tegenwoordig gezien als een gevolg van de dynamiek in de interne communicatie: de 'organisatielogica'. Er is echter nauwelijks aandacht voor het feit dat er ook extern een communicatiespeelveld is waarop verschillende actoren - waaronder in toenemende mate de media - actief zijn. Media hebben een eigen logica in de constructie van nieuws. Communicatiemanagers moeten daarom niet alleen rekening houden met de organisatielogica, maar ook met de medialogica. Het probleem is dat er nauwelijks systematische kennis beschikbaar is over de interne nieuwsconstructie, het zogeheten boardroom editing proces, noch over de journalistieke selectie, het newsroom editing proces, van organisatienieuws. Betteke van Ruler stelt dat het onderzoek naar communicatiemanagement meer gericht zou moeten zijn op de in- en externe nieuwsconstructie over organisatie-issues en ieders rol op het speelveld van de openbaarheid. Want organisaties, media en openbaarheid zijn noodzakelijkerwijs tot elkaar veroordeeld in een 'menage à trois'.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid