Overslaan en naar de inhoud gaan

Dynamiek van de pers is blinde vlek in corporate communicatietheorie

In organisaties wordt communicatiemanagement steeds vaker gezien als kritieke succesfactor. Omgang met de pers is daarvan een onderdeel.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de theorie van corporate communicatie wordt de manier van naar buiten treden tegenwoordig gezien als een gevolg van de dynamiek in de interne communicatie: de 'organisatielogica'. Er is echter nauwelijks aandacht voor het feit dat er ook extern een communicatiespeelveld is waarop verschillende actoren - waaronder in toenemende mate de media - actief zijn. Media hebben een eigen logica in de constructie van nieuws. Communicatiemanagers moeten daarom niet alleen rekening houden met de organisatielogica, maar ook met de medialogica. Het probleem is dat er nauwelijks systematische kennis beschikbaar is over de interne nieuwsconstructie, het zogeheten boardroom editing proces, noch over de journalistieke selectie, het newsroom editing proces, van organisatienieuws. Betteke van Ruler stelt dat het onderzoek naar communicatiemanagement meer gericht zou moeten zijn op de in- en externe nieuwsconstructie over organisatie-issues en ieders rol op het speelveld van de openbaarheid. Want organisaties, media en openbaarheid zijn noodzakelijkerwijs tot elkaar veroordeeld in een 'menage à trois'.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in