Overslaan en naar de inhoud gaan

Greenpeace in de clinch met cosmetica-bedrijven

Greenpeace is vandaag een actie begonnen tegen cosmetica-concerns. De milieuorganisatie heeft voor het milieu en voor de mens schadelijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

is vandaag een actie begonnen tegen cosmetica-concerns. De milieuorganisatie heeft voor het milieu en voor de mens schadelijke chemicaliën in 450 cos-meticaproducten op een rijtje gezet om consumenten erop te wijzen welke gifstoffen zitten in de verzor-gingsproducten die zij gebruiken.

related partner content for mobile comes here

Zo wil Greenpeace de fabrikanten en de Europese politiek, die binnenkort stemt over het stoffenbe-leid, onder druk zetten.

De milieuorganisatie heeft alles verzameld in een gidsje onder de titel , dat ze in een oplage van 900.000 onder consumenten verspreidt.

Greenpeace baseert zich op de gegevens die concerns als Proctor & Gamble, L'Oreal en Sara Lee zelf hebben aangeleverd. Het gaat vooral om stoffen als ftalaten en synthetische musk. Ze zijn
volgens Greenpeace moeilijk afbreekbaar in het milieu, maar sommige kunnen ook in de mens doordringen.

Het Europees Parlement stemt half november over REACH, het nieuwe stoffenbeleid. Greenpeace vindt het voorstel te slap en pleit voor strengere regels voor chemicaliën. Ze wil onderzoek naar
de veiligheid van nieuwe stoffen en een verbod op schadelijke stoffen.

Der Nederlandse Cosmetica Vereniging () heeft uiteraard verbolgen gereageerd op de actie van Greenpeace. In een persbericht wordt gemeld dat de Nederlandse Warenwet strenge regels stelt aan het veilig gebruik van stoffen in cosmetica. Deze regels worden gecon-troleerd door de Voedsel en Warenautoriteit/Keuringsdienst van Waren.

De producten in het schap voldoen aan alle veiligheidseisen en kunnen dus onbezorgd door de
consument dagelijks worden gebruikt, schrijft de NCV.

De cosmetica industrie is vooral teleurgesteld dat Greenpeace wederom media-aandacht probeert te krijgen voor hun standpunt over de nieuwe Europese stoffenwetgeving via negatieve berichtgeving over cosmetica.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in