Overslaan en naar de inhoud gaan

Google aangeklaagd voor 'te moeilijke' cookiebanners

Een Duitse consumentenorganisatie zegt dat Google zijn cookiebanners bewust moeilijk maakt, in de hoop dat mensen cookies toestaan.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Een Duitse consumentenorganisatie klaagt Google aan voor het bewust moeilijk maken van zijn cookiebanners zodat gebruikers sneller akkoord gaan met cookies. Een rechtbank in Berlijn gaat zich over de aanklacht buigen. Google-gebruikers moeten zeker vier keer klikken om cookie-instellingen te bepalen en op te slaan, waar ze met één klik akkoord geven voor het plaatsen van cookies. Google zou een Duitse rechtbank hebben laten weten dat het op termijn mogelijk wordt om ook met één klik cookies te weigeren. 

related partner content for mobile comes here

Zaak speelt ook in Frankrijk

Die nieuwe, eenvoudigere cookiebanner komt volgens de Duitse website Der Spiegel als eerste in Frankrijk beschikbaar. Dat lijkt geen toeval. De Franse privacytoezichthouder CNIL startte vorig jaar een onderzoek naar de manier waarop Google zijn cookiebanners vormgeeft. Volgens Der Spiegel krijgen later ook Google-gebruikers in andere Europese landen de eenvoudigere cookiebanner voorgeschoteld. Een planning ontbreekt vooralsnog. 

De Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale NRW vindt Google's huidige cookiebanner in strijd met de Europese wetgeving rondom gegevensbescherming. Een rechtbank zal zich over die claim buigen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in