Gezondheidslogo FNLI van de baan
Dat meldt Elsevier Voedingsmiddelenindustrie. Volgens het FNLI-bestuur resteren te veel vraagtekens om een geloofwaardig, consistent onderbouwd en objectief systeem te ontwikkelen dat door alle partijen wordt onderschreven. FNLI-woordvoerster Kirsten Bruijel tegenover Elsevier Voedingsmiddelenindustrie: ‘Het blijkt dat er geen systeem ontwikkeld kan worden dat toepasbaar is op alle productcategorieën en dat past in een internationale context en bovendien de steun draagt van externe deskundigen zoals de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum.’
Volgens Bruijel is zo’n breed gedragen etiketteringsprogramma onwerkbaar. Bruijel: ‘Bedenk wel dat de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum zich ook achter zo’n initiatief moeten scharen. Last but least moet de consument overtuigd worden. We hebben uitgebreid consumentenonderzoek verricht waaruit blijkt dat de complexiteit van zo’n schema de geloofwaardigheid ondermijnt. Dan kun je beter het logo afblazen.’
Het Ik Kies Bewust-logo staat overigens los van het in februari door de FNLI geïntroduceerde Energielogo, dat consumenten in één oogopslag moet informeren over de calorische waarde van een product.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid