Overslaan en naar de inhoud gaan

Oplagedalingen bij publiekstijdschriften

Vooral veel dalingen en een enkele uitschieter naar boven in de totaal betaalde kernoplage de publiekstijdschriften. Dat blijkt uit de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat er in bepaalde categorieën, zoals bij de mannen- en vrouwenbladen, groei zit in de oplage heeft met name te maken met nieuwe introducties.

related partner content for mobile comes here

Bij de gezinsbladen doen Aktueel, Nieuwe Revu en Panorama al enige tijd een stapje terug. Aktueel ging van 63.489 in 2004 naar 52.199 in 2005. Nieuwe Revu ging van 80.914 naar 70.208 en Panorama van 113.341naar 102.490.

De gossipbladen moesten in 2005 allemaal terug in oplage: Privé van 273.056 naar 259.981, Story van 217.853 naar 193.689, Weekend van 217.120 naar 191.678 en Party 89.567 naar 77.696 exemplaren.

Bij de jongerenbladen deed CosmoGIRL! het uitstekend met een oplagestijging van 67.087 naar 85.143. Ook Girlz pluste: van 62.582 naar 70.205. Minder succes was er voor Fancy (van 91.050 naar 74.688) en vooral Hitkrant (van 72.090 naar 50.802). Bij de managementbladen deed Ondernemen! (Scope) het goed: van 119.054 naar een oplage van 136.410.

Bij de mannenbladen is Quest de positieve uitschieter: van 100.705 naar 136.379 exemplaren. Ook Men’s Health (lichte groei van 52.541naar 54.038) deed het goed. Esquire, van 18.340 naar 10.017, Passie, van 64.227 naar 51.517 en Penthouse, van 34.153 naar 26.545, moesten terug. Playboy daalde stevig in oplage: van 77.032 naar 55.385. Daarbij aangetekend dat in overleg met de uitgever de oorspronkelijke door de accountant gecertificeerde jaaropgave is aangepast door een verschuiving van 8.333 exemplaren van losse verkoop (actieprijs) naar overige betaalde oplage (actieprijs).

De omroepbladen hebben het moeilijk met de NCRV Gids ‒ van 302.012 naar 286.340, Televizier ‒ van 233.318 naar 202.827 ‒ en Vara TV Magazine - van 460.385 naar 426.650 ‒ als meest opvallende dalers. Veronica blad ging van 1.066.856 naar 1.035.654 exemplaren.

Bij de vrouwenbladen was er groei voor Cosmopolitan (van 100.554 naar 104.434), Glossy (van 77.862 naar 84.003), Nouveau (van 70.504 naar 76.266), Midi (van 53.161 naar 58.518) en Elegance (van 43.549 naar 50.276). De stijging van Happinez is spectaculair: van 46.220 in 2004 naar 69.696 in 2005.

Toch zijn er ook veel dalers. Libelle ging van 552.975 naar 524.280, Margriet van 358.508 naar 345.178, Viva van 112.698 naar 102.303, Beau Monde van 115.328 naar 100.528. En ook Santé (71.131 naar 61.575), Starstyle (61.223 naar 51.572) en Yes (91.499 naar 76.999) moesten terug in oplage.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in